اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین

هنر موج بافی که به آن ساچیم بافی، ماشته بافی و جیلا بافی هم می‌گویند از نظر ظاهری و نقش به چادرشب شباهت دارد ولی از نظر طرح و ترکیب‌بندی پیچیده‌تر از آن است. علت این نام‌گذاری هم طرح‌های زیگ‌زاگ متصل جفت قلابی که بر روی مَحرَمات رنگی در طول تارها بافته می‌شود است. موج معمولا به صورت چهارخانه‌های ریز و درشت از رنگ‌های سرمه‌ای، نارنجی و قرمز تیره در بین عشایر کردنشین بافته می‌شده است. البته رنگ‌های دیگری از قبیل نارنجی، سبز، کرم، سیاه، آبی و قرمز روشن و تیره نیز متداول است.

موج‌بافی از عصر صفوی در قزوین رونق داشته است و در سال 1390 جزو میراث معنوی و میراث ناملموس به اسم استان قزوین با شماره‌ی 184 ثبت ملی شد و در سال 1392 هم کارشناسان صنایع‌دستی آن‌را استاندارد کردند و شماره‌ی استاندارد ملی گرفتند.

استاد احمد بامشاد تنها فرد فعال در این حوزه در کشور و از پیشکسوتان این هنر در شهر قزوین است. وی متولد 1316 است و این هنر را به عنوان میراث خانوادگی از پدر خود استاد محمود بامشاد فرا گرفته و بیش از 70 سال از عمر خود را در این هنر گذرانده است. وی در حال حاضر در سرای سعدالسلطنه هنر دست خود را به علاقمندان عرضه می کند.

عکاس: رویا خلیلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha