قلعه اسفندقه و مقبره میرحیدر مهنی مرمت شد

مدیر پایگاه میراث فرهنگی جیرفت از پایان مرمت دو اثر تاریخی این شهر قلعه اسفندقه و مقبره میرحیدر مهنی با اعتباری بالغ بر 950 میلیون ریال خبر داد.
«نادرعلی دادی سلیمانی» با اعلام این خبر در گفت وگو با میراث آریا(chtn)، افزود: مقبره میر حیدر مهنی يادگاري از دوره صفويه است كه در اسفندقه جيرفت قرار دارد. نقشه گنبد آن از داخل چهارضلعي و در مراحل بعد به هشت طاقنما تبديل شده و گنبد مدوري بر روي آن احداث گرديده است.
وی گفت: این بنای منحصر به فرد در واقع آرامگاه میر حیدر مهنی و اعقاب اوست که در این محل دفن شده اند و این بنا در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
به گفته سلیمانی، قلعه اسفندقه یکی دیگر از دو بنای تاریخی متعلق به دوران پهلوی اول است که از جمله بناهاي تاريخي دوره‌هاي اسلامي است و در مرکز دهستان دولت‌آباد واقع شده است و در سال 1381 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.
علیدادی سلیمانی، افزود: اندود پشت بام و محدود کردن درگاه های بنا و شعاع پیرامونی و خطوط نسخ و ثلث حک شده بر دیوراها اقداماتی است که در این مرمت انجام شده است.
به گقته وی، قلعه اسفندقه متعلق به دوران پهلوی اول است و اندود بام، استحکام بخشی بخش های فرسوده در ایوان شمالی، احیای سنگفرش و رواق ها، پوشش گچی، دیوار چینی و ترمیم شبکه های نورپردازی در این قسمت از کار انجام شده است.
وی خاطر نشان کرد: مرمت این دو بنای تاریخی از پائیز امسال آغاز و نیمه بهمن ماه جاری به پایان رسیده است.
/108

انتهای پیام/

کد خبر 139211196