شیلاندر، روستای پروانه‌‌ها

شیلاندر روستای پروانه‌هاست. با وجود درختان توت بسیاری که در این منطقه روییده است، پروانه‌های زیادی در شیلاندر دیده می‌شوند. این روستای گردشگری بر دامنه کوهی مشرف بر رودخانه قرارگرفته که منظره‌ای حیرت‌انگیز دارد.

وقتی این طبیعت زیبا تصمیم به جلوه گری می گیرد، هر لحظه ما را با یک شگفتی تازه مبهوت خود می‌کند، مخصوصا وقتی پای معماری زیبای ایرانی هم در میان باشد، دیگر نمی توان از سفر کردن حذر کرد، آن موقع است که بی درنگ باید کوله بار خود را برداشت و راهی سفر شد. با این سفرهاست که دل عاشقان طبیعت آرام می گیرد و در دنیای قشنگ شان خاطره ی تازه ای برجا می ماند. روستایی را معرفی میکنیم که ماسوله ی زنجان نام گرفته است و با سکوت و زیبایی بکر و چشم نواز خود، نامش را در میان روستاهای دیدنی ایران به یادگار گذاشته است.

شیلاندر در 35 کیلومتری شهر زنجان و در شمال غربی آن واقع شده است.نام اصلی شیلاندر، چیلاندره می باشد که با توجه به گذر زمان به چلانگر، چلاندر و چیلاندار تغییر یافته است. در دوران بعد تحت تأثیر نفوذ ادبیات عرب به شیلاندار و هنگام نقشه نویسی در دوره پهلوی به شیلاندره تغییر نام داده است. یک روستای پلکانی و زیبا که با کوه ها و درختان سرسبز احاطه شده و مشرف به یک رودخانه است، این روستا چنان منظره ی خیال انگیزی دارد که دیدن آن دل هر بیننده‌ای را سرشار از وجد و آرامش می کند.

معماری زیبای این روستا و آبشارهای فراوانی که در اطراف آن قرار دارد، این روستا را به یک تصویر فراموش نشدنی تبدیل کرده است. نام اصلی شیلاندر، چیلاندره بوده است که به مرور زمان به چلاندر و چیلاندار تغییر یافته است. در واقع شیلاندر معرب چیلاندر است و هنوز هم مردم قدیمی روستا، روستایشان را به همین نام می‌شناسند. ویژگی‌ها و جاذبه های گردشگری شیلاندر محدود به خانه های پلکانی روستا نمی شود و وجود آبشارهای زیبا و رودخانه های پر طنین، در کنار کوه های مرتفع و دره های نسبتا عمیق چنان جذابیتی به این روستا بخشیده است که در وصف نمی گنجد، هر چند هر فصلی زیبایی مخصوص به خود را دارد، اما چشم اندازهای این منطقه در فصل بهار و زمستان بسیار زیباست. در اردیبهشت ماه که زمین در اوج دلبری است، هوای شیلاندر بسیار مطبوع و دلپذیر است و در تابستان نیز آب و هوای خنک این روستا آن را به یک ییلاق دلپذیر تبدیل کرده است. با این حال از پاییز شیلاندر هم نمی توان گذشت، پاییز شیلاندر را می توان به یک تابلو نقاشی تشبیه کرد که برگ های زرد و قرمز درختان آن را به زیبایی آراسته طبیعت شیلاندر به گونه ای است که هم طبیعت گردان ماهر آن را یاد می کنند و هم افرادی که به قصد گردش به این روستا می آیند. این روستای سرسبز مملو از درختان میوه است و از محصولات این روستا می توان به فندق، توت، گردو، سیب و گیلاس اشاره کرد.

این روستا علاوه بر زیبایی های شگرفی که دارد به روستای پروانه ها هم مشهور است. در واقع مسیر سرزمین پروانه ها، یک جاده ی خاکی پیچ در پیچ و پر از چشمه سارهای قشنگ و دلنواز است، مسیری که مملو از پروانه های رنگارنگ می شود. گذراندن اوقات فراغت در این روستا بسیار لذت بخش و ساده است. هر چند از ساکنان این روستا تعداد انگشت شماری باقی مانده اند و روستا کمی رنگ و بوی پر شور و شر زندگی را از دست داده است، اما هنوز این روستا و ساکنانش با آغوش باز پذیرای گردشگران و طبیعت دوستان هستند و این طبیعت بکر و زیبا می تواند انتخاب مناسبی برای شیفتگان طبیعت، کوهنوردان، عکاسان و علاقمندان به مکان های بکر و خاص باشد. در تابستان که هوا گرم است، عده ی زیادی به این منطقه می آیند تا در رودخانه های شیلاندر آب تنی کنند و از هوای خنک آن استفاده کنند. حتی شب های شیلاندر هم زیباست، برای همین برخی از افراد ماجراجو، شبی را در زیر آسمان پرستاره ی شیلاندر به صبح می رسانند و از سکوت و آرامش آن لذت می برند. از دیگر نقاط دیدنی و معروف شیلاندر چپ چپ لر، سجاد شارشاری، دیوه زمین، شارشار هوندو خانا، شیره جال، کاسالی چای، بویوک چای و پیرآقاجی را می توان نام برد.

مسیر این روستا یکی از بهترین مسیرهای طبیعت گردی، پیاده روی و حتی کوهنوردی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1399020354

برچسب‌ها