صباغیان: ظرفیت‌های متعدد گردشگری در کشور باید مورد توجه قرار گیرد

نماینده مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم که به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جلسه علنی امروز مجلس صحبت می‌کرد، گفت: «در کشور ما ظرفیت‌های متعددی در حوزه گردشگری وجود دارد که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، محمدرضا صباغیان بافقی عصر امروز سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ در جلسه بررسی رای اعتماد مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، گفت: «در ارتباط با برنامه آقای ضرغامی ضمن این که برای او خصوصا برای سوابق و برای شخصیت او احترام قائلم و شخصیت او را فرهیخته، فرهنگی و دانشمند می‌دانم، اما به نظرم در سوابق آقای ضرغامی سابقه و تخصصی در حوزه گردشگری وجود ندارد.» 

او افزود: «لیسانس آقای ضرغامی مهندسی عمران و فوق لیسانس مدیریت بازرگانی است و یک فوق لیسانس مدیریت صنعتی هم دارند، مقاله‌های پژوهشی هم داشته‌اند. در خصوص سوابق آقای ضرغامی نیز او در وزارت دفاع، بنیاد مستضعفان، وزارت ارشاد، امور مجلس و صدا و سیما سابقه فعالیت دارد، از این رو انتظار این بود که او به‌عنوان وزیر ارشاد معرفی شود. کسی که برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی معرفی می‌شود باید سابقه و آشنایی با این حوزه‌ها داشته باشد.» 

صباغیان اضافه کرد: «البته همان‌طور که عرض کردم در حوزه‌های مختلف آقای ضرغامی توانمندی‌های خوبی دارند، اما احساس می‌شود در حوزه‌های این وزارتخانه سابقه‌ای که لازم است، ندارند.» 

این نماینده مجلس ادامه داد: «خوشبختانه ایران ظرفیت‌های تاریخی و آثار فرهنگی متعددی اعم از ملموس و ناملموس دارد و با دارا بودن آثار تاریخی و طبیعی ظرفیت‌های بسیار خوبی هم در تمام حوزه‌های گردشگری دارد که باید مورد استفاده واقع شود.» 

نماینده مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم در ادامه گفت: «اما گردشگری که ما داریم یک مشکل اساسی دارد که در برنامه‌های شما وجود ندارد یا شاید به شکل کلی مطرح شده است. چرا ترکیه گردشگری فعالی دارد؟ و گردشگرانی از کشور ما نیز به ترکیه می‌روند اما در کشور ما ۸۰ درصد گردشگران داخلی هستند؟ علت چیست که با این همه ظرفیت گردشگران جذب نمی‌شوند؟» 

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «من فکر می‌کنم چون کشور ما یک کشور اسلامی است و ارزش‌هایی برای ما قابل احترام است، بنابراین یک مقاومت‌هایی که در حوزه گردشگری برخی از کشورها وجود دارد، برای ما بیشتر است.» 

این نماینده مجلس افزود: «من درباره یکی از شهرستان‌های حوزه انتخابیه خودم عرض می‌کنم، فردی آمده است فضایی را در حوزه گردشگری ایجاد کرده اما برخی از افراد به بهانه‌های مختلف مانع کار و فعالیت او می‌شوند. برنامه شما در خصوص این موضوعات چیست؟» 

صباغیان در ادامه گفت: «در برخی از بناهای تاریخی با رنگ‌آمیزی قصد جذب گردشگر دارند، اما اگر می‌شد این آثار تاریخی ما با نگاه قرآنی که «سیرو فی‌الارض» است و هر گردشگری که می‌آید عبرت بگیرد، . این نتیجه بهتری دارد. اگر با این نگاه بیاییم و گردشگری را تنظیم کنیم مقاومت شکسته می‌شود و ما به برنامه‌های خود می‌رسیم. من این موضوع را در برنامه‌های شما ندیدم. »

نماینده مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم یادآور شد: «برخی از آثار در کشورهای مختلف با سلیقه‌های خود ساخته می‌شوند در حالی که ما در کشورمان آثار متعددی داریم. من کارشناس تاریخ هستم و احساس می‌کنم در این حوزه باید برنامه‌ای داشته باشید.» 

او گفت: «برنامه‌های شما را دیدم، به نظرم در برنامه‌های شما کلی‌گویی شده و یک برنامه تحولی و قابل اتکا نیست. باید مشخص شود در حوزه‌های مختلف چه برنامه‌ای دارید؟ به عنوان مثال در برنامه شما اشاره به نقش‌آفرینی تشکل‌های صنفی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی نشده است.» 

او در پایان خاطرنشان کرد: «یکی دیگر از موضوعاتی که در برنامه شما به آن اشاره نشده حمایت اقشار آسیب‌پذیر است. انتظار می‌رفت با توجه به شیوع کرونا به موضوع بیمه راهنمایان گردشگری و هنرمندان صنایع‌دستی در برنامه شما اشاره شده باشد.»

انتهای پیام/

کد خبر 14000602622964

برچسب‌ها