بررسی مشکلات و ظرفیت‌های شهر تاریخی تون

نشست مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی خراسان جنوبی با فرماندار فردوس، با هدف بررسی مشکلات بناهای تاریخی و ظرفیت‌های گردشگری و صنایع‌دستی و بهسازی و سامان‌دهی شهر تاریخی تون روز شنبه 22 آبان‌ماه برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی، با توجه به فرصت‌های به وجود آمده و با توجه به ظرفیت بالای شهرستان فردوس در حوزه میراث‌فرهنگی و دارا بودن مساجد، حمام‌ها، مدارس و سایر ابنیه تاریخی در این دیدار، پتانسیل کاروانسراها و سایر بناهای تاریخی ارزشمند برای قرار گرفتن در لیست ثبت جهانی موردنقد و بررسی قرار گرفت.

حمید حلاج‌مقدم فرماندار فردوس در این دیدار، با اشاره به ظرفیت بالای شهرستان فردوس در حوزه میراث‌فرهنگی و اماکن تاریخی گفت: «بناها و سازه‌های تاریخی شهرستان، ویژگی‌ها و پتانسیل‌های مناسب و منحصربه‌فردی برای جهانی‌شدن دارند.»

حلاج‌مقدم با اشاره به فعالیت تعداد زیادی از هنرمندان صنایع‌دستی شهرستان، خواستار تکمیل سریع و بهره‌برداری از بازارچه صنایع‌دستی شهرستان شد.

او همچنین بر ضرورت اولویت‌بندی در سامان‌دهی شهر تاریخی تون به‌ویژه دسترسی به بناهای احیاشده با محوریت بنای امام‌زادگان و مسجد جامع و کاربرهای مجاور، تأکید کرد و برای برگزاری جلسات با دستگاه‌های اجرایی مرتبط اعلام آمادگی کرد.

حسن رمضانی  مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی خراسان جنوبی نیز با اشاره به موقعیت ویژه کاروانسرای تاریخی رباط شور، افزود: «با مرمت و بهسازی سریع این بنا، پیگیری برای قرارگیری در لیست پیشنهادی به یونسکو انجام خواهد شد.»

انتهای پیام/

کد خبر 1400082313828

برچسب‌ها