میزبانی مشهد از ۸ میلیون مسافر در نوروز ۱۴۰۱

قائم مقام رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی از ورود بیش از 8 میلیون مسافر به مشهد در نوروز ۱۴۰۱ خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد روز گذشته 14 فروردین ماه 1401 درباره میزان ورود مسافران نوروزی به مشهد، اظهار کرد: «از ۱۰ اسفند ماه سال گذشته مصادف با عید مبعث تا پایان ۱۲ فروردین توفیق میزبانی بیش از هشت میلیون زائر را در مشهد داشته‌ایم، در ۱۱ و ۱۲ فروردین روزی ۵۰۰ هزار نفر از مشهد خارج‌ شده‌اند. همچنین ۱۳ فروردین روز عادی و متوسطی را به لحاظ خروج مسافران در مشهد سپری کردیم.»

او افزود: «مجموع ظرفیت‌های اضافی که برای پایانه‌های مسافربری و راه‌آهن مشهد پیش‌بینی کرده بودیم، اکنون استقبال چندانی نمی‌شود که این موضوع نشان‌ می‌دهد آغاز ماه مبارک رمضان به بازگشت مسافران نورزی شتاب بیشتری داده است.»

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در خصوص وضعیت مشهد در نوروز ۱۴۰۱ گفت: «خدا را شکر مجالی پیش آمد که مردم توانستند پس از ۲ سال به زیارت امام رضا(ع) مشرف شوند، در کنار تمام کم و کاستی‌ها بزرگ‌ترین مزیت تشرف زائران به حرم رضوی بود.»

گنابادی‌نژاد تصریح کرد: «میزبانی از هشت میلیون مسافر کار آسانی نیست. در این مقیاس مشکل و بحران جدی نداشتیم اما قطعا مشکل و ایراداتی هم داشته‌ایم. به عنوان مثال در هر سال حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر به حج تمتع اعزام می‌شوند. برای اعزام این زائران یک سازمان مستقل در کشور ایجاد شده که در طول سال موظف است این کار را مدیریت کند.»

او ادامه داد: «هم‌چنین قانون ۱۸ دستگاه را موظف کرده که این فرآیند را پشتیبانی کند. در مجموع ۱۸ نهاد و وزارت‌خانه بسیج می‌شوند که ۸۰ هزار نفر به حج تمتع مشرف شوند. این در حالی است که بیشتر بار میزبانی از هشت میلیون زائر روی دوش مشهدی‌ها و خراسانی‌هاست، هیچ نهاد و دستگاه ملی در این زمینه نقش‌آفرینی نمی‌کند.»

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: «البته امیدواریم با رویکردی که رئیس‌جمهوری در جلسه شورای ملی زیارت و جلسه اخیر در شورای اداری خراسان رضوی داشت، بتوانیم برای بسیج ظرفیت‌های ملی در میزبانی از زائران امام رضا(ع) شرایط بهتری را فراهم و برای رفع نواقص اقداماتی را عملی کنیم.»

گنابادی‌نژاد گفت: «عموم مردم به خصوص نخبگان مجموعه نواقصی را که مشاهده کرده‌اند به حوزه معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی و یا دبیرخانه ستاد خدمات سفر که مجموعه مسئولیت آن در اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی است به صورت پیام، تذکرات مکتوب، صوتی و یا حضوری منعکس کنند. از پنج روز قبل گروهی را در معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی مستقر کرده‌ایم که مجموعه مزیت‌ها و نواقص این دوره از میزبانی را شناسایی کرده تا برای دوره بعدی میزبانی پس از ماه مبارک رمضان و در تابستان آماده شویم.»

انتهای پیام/

کد خبر 1401011577075

برچسب‌ها