ثبت 44 میراث تاریخی آذربایجان شرقی در سال 1400

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی ثبت ملی ۴۴ میراث تاریخی را طی سال ۱۴۰۰ در دستور کار خود قرار داد.

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی در راستای اهداف صیانتی و حفاظتی خود در حوزه میراث‌فرهنگی طی سال ۱۴۰۰ مرمت، حفاظت، بازسازی و ساماندهی بسیاری از آثار ارزشمند و تاریخی استان را در دستور کار قرار داد که در این راستا می‌توان به حفاظت، مرمت، بازسازی و کاوش آثاری از جمله خانه‌های تاریخی حریری، کلانتر، صلح‌جو، سلطان قرایی، فتح اله‌یف و همچنین مشارکت در مرمت و ساماندهی هتل‌های جهان‌نما و ژاله، مهد قرآن و خانه فرزام اشاره کرد. 

همچنین آماده‌سازی و ارسال پرونده مجموعه تاریخی ربع رشیدی برای ثبت در آی سیسکو، مطالعات پایگاه تاریخی صور بناب، ساماندهی ساختمان پایگاه ملی قلعه بختک لیلان، اخذ سند و آزادسازی ۱۲ هزار مترمربع از عرصه قلعه بختک، کاوش، مرمت و حفاظت از یافته‌های کاوشی محوطه تاریخی اوجان از دیگر اقدامات انجام شده از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۰ است. 

ساخت و تعویض درب و پنجره‌های فلزی با نمونه‌های استاندارد و مطابق با بافت از جنس چوبی، اجرای سنگ‌فرش داخل روستا و همچنین تجهیز خانه باتیک، صدور ۱۵ مورد مجوز مرمت کران‌ها سنگی در روستای کندوان در سال گذشته، انجام شد. 

از جمله اقدامات مهم و مؤثر در حفظ آثار تاریخی و فرهنگی، ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی است که در این راستا اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان طی سال ۱۴۰۰ اقدام به ثبت ملی ۴۴ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی کرده است که از این میان، ۱۶ اثر ثبت‌شده متعلق به بناهای تاریخی (آثار غیرمنقول)، ۱۲ اثر متعلق به آثار منقول، ۴ اثر طبیعی، ۱۲ اثر معنوی تعیین شده است. 

موزه‌ها عامل هویت‌بخش جوامع امروزی

موزه‌ها، ابزاری مهم برای تبادل و غنی‌سازی فرهنگ‌ها میان جوامع است، اهمیت و ارزش محتوایی آثار موجود در موزه‌های تحت پوشش اداره‌کل، ایجاد بستر مناسب برای بازدیدهای کیفی در تمام موزه‌ها توسط این اداره کل را بیش از پیش مورد توجه قرار داده است. 

در این راستا تمام موزه‌های تحت پوشش اداره‌کل میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی به سیستم‌های الکترونیکی و حفاظتی مجهز شدند، بر همین اساس طبق آمارهای ثبتی در سال گذشته ۶۵ هزار و ۳۲۲ بازدید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی استان انجام شده است. 

در راستای توسعه حوزه موزه و موزه‌داری آذربایجان شرقی، در این بخش، طی سال ۱۴۰۰ شاهد راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی خداآفرین و موزه خصوصی هنرهای مفهومی در تبریز بودیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1401023142160

برچسب‌ها