دست‌یابی به توسعه پایدار با ترویج صنایع‌دستی در اصفهان

بی‌شک همه‌ساله و به بهانه‌های مختلف صنایع‌دستی و هنرمندان صنایع‌دستی را تجلیل می‌کنیم، لکن آنچه پرداختن به آن در این مقال از اهمیت برخوردار است تلاش برای ترویج همه‌جانبه صنایع‌دستی در تاروپود ساختار اجتماعی و فرهنگی جامعه ایرانی برای دست‌یابی به توسعه پایدار به‌ویژه در اصفهان به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید صنایع‌دستی در همه ایام سال است.

پاسداشت هنرمندان و هنرورزان صنایع‌دستی امسال با سال‌های گذشته تفاوت جدی داشت، به‌نحوی‌که پس از دو سال شیوع چندباره ویروس کرونا برای اولین بار فرصتی فراهم‌شده بود تا همه‌جانبه به حمایت از صنایع‌دستی اصیل ایرانی بپردازیم، لذا در طی یک هفته پاسداشت صنایع‌دستی ایرانی برنامه‌های متنوعی در استان اصفهان و به‌ویژه اصفهان شهر جهانی صنایع‌دستی تدارک دیده شد که از حضور در نماز جمعه و تلاش برای جلب حمایت همگان از صنایع‌دستی از تریبون نماز جمعه گرفته تا تجلیل از هنرمندان و دیدار چهره به چهره با ایشان صورت پذیرفت، لکن در این گفتار به دنبال ارائه گزارش در خصوص پاسداشت هفته صنایع‌دستی نبوده‌ایم، بلکه با واکاوی ساختار این صنعت سنتی و دستی به دنبال یافتن راه‌کارهای مناسب برای توسعه و ترویج آن در تمامی تاروپود جامعه در تمامی ایام سال هستیم. 

بی‌شک اصفهان در دو حوزه هنرهای دستی و سنتی و همچنین هنر فرش یکی از سرآمدترین مناطق ایران به شمار می‌رود، لذا شایسته است که بگوییم صنایع‌دستی هنری است از آن ایرانیان و به‌ویژه متعلق به مردم هنرمند و هنرپرور اصفهان است. آمارها نشان می‌دهد نزدیک به دوسوم صنایع‌دستی موجود در ایران در اصفهان و توسط بیش از ۶۸ هزار نفر هنرمند خداجوی در جای‌جای استان پهناور اصفهان خلق می‌شود که همگی آن‌ها شایسته تحسین است. برای اثبات این نکته نیز بر گفته رهبر فرزانه انقلاب تأکید می‌نمایم که فرمودند: اصفهان شهر شهامت، شهادت و شجاعت است و درعین‌حال شهر درخشانی است که باهمت هنرمندان صنایع‌دستی رنگ و بوی دیگری یافته است. 

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان به‌عنوان متولی اصلی حمایت از صنایع‌دستی در پهنه فرهنگی استان اصفهان در طی دو سال گذشته و پس از شیوع ویروس منحوس کرونا حمایت از قشر مظلوم هنرمندان صنایع‌دستی استان اصفهان را در دستور کار خود قرارداد. بااین‌حال آسیب‌های ناشی از شیوع این بیماری دهشتناک بر پیکر نحیف صنایع‌دستی اصفهان بسیار بوده است، به‌گونه‌ای که در سال ۱۳۹۸ مجموع صادرات برون‌مرزی صنایع‌دستی استان اصفهان به بیش از ۴۰ میلیون دلار بالغ می‌شد درحالی‌که در طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با افت شدید فروش و صادرات صنایع‌دستی مواجه شده‌ایم. با این وصف امسال با همیاری همکارانم در عرضه تولید و ترویج صنایع‌دستی و به‌ویژه در دو حوزه آموزش و ارائه تسهیلات تلاش داریم تا صادرات صنایع‌دستی دوباره از رکود خارج‌شده و صادراتمان به بیش از ۶۰ میلیون دلار بالغ شود. 

بی‌شک این تلاش‌ها از زمستان سال ۱۴۰۰ با کاهش چشمگیر بیماری کرونا آغاز شد به‌نحوی‌که معرفی صنایع‌دستی اصیل اصفهان در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی تهران در همین ماه گذشته و با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین عصر ارتباطات و همچنین تلاش برای برگزاری نوروزی پرشور و پربار در اولین نوروز در جهان پسا کرونا و پس‌ازآن تعطیلات چندروزه عید سعید فطر، نیمه خرداد و هم‌اکنون آغاز تعطیلات تابستانی فرصت مناسبی را پدید آورده تا همکاری و همیاری همه عزیزان دست‌اندرکار توسعه فرهنگی و هنری جامعه، بنیان مناسبی برای توسعه همه‌جانبه صنایع‌دستی برای توسعه اقتصاد فرهنگی در اصفهان فراهم شود. در این راستا در تلاش هستیم تا در یک تغییر و تحول جدی صنایع‌دستی ساختار تجملاتی به ساختاری کاربردی در جامعه و به‌ویژه در خانه‌های عموم ایرانیان تبدیل شود. روی همین اصل از هفته صنایع‌دستی امسال تلاش نموده‌ایم تا با جلب حمایت مسئولان ازجمله آیت‌الله سید یوسف طباطبائی نژاد امام‌جمعه محترم اصفهان، آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی امام‌جمعه موقت اصفهان و همچنین دکتر سید رضا مرتضوی استاندار محترم و مجموعه مدیریت استان و همچنین دکتر علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان گام‌های مؤثری درزمینه‌ی حمایت مادی و معنوی از هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی در دوران پسا کرونا برداشته و تلاش می‌نماییم تا از یک‌سو صنایع‌دستی در سبد مصرف خانوار ایرانی جایگاه والاتری داشته باشد و از سوی دیگر در تلاشیم تا جوانان را تشویق به حضور در عرصه‌های تولید و عرصه صنایع‌دستی نماییم زیرا معتقدیم جوانان با سرمایه‌ای اندک قادر خواهند بود تا به سرمایه‌گذاری در این حوزه بپردازند. که این خود از یک‌سو به حل معضل بیکاری انجامیده و از سوی هنر و هنر ورزی ایرانیان در نسل‌های بعدی امتداد خواهد یافت. 

بی‌شک در این زمینه الگوی ما شعارهای رهبر فرزانه انقلاب در چند سال گذشته و به‌ویژه نوروز امسال بود که همواره این شعارها بر مدار لزوم توسعه اقتصاد داخلی و دانش‌بنیان تمرکزیافته، لذا صنایع‌دستی ایرانی الگوی مناسبی برای دست‌یابی به رونق اقتصاد فرهنگی بر اساس اقتصاد اصیل ایرانی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1401040823240

برچسب‌ها