مسجد دارالاحسان (جامع) سنندج؛ شاهکار معماری اسلامی

تهیه و تولید: سید‌جلال حسینی

مسجد جامع سنندج که با نام مسجد دارالاحسان نیز شناخته می‌شود، یکی از بناهای مذهبی مهم دوره قاجاریه در شهر سنندج است، که بر‌اساس کتیبه‌‌های موجود، در سال ۱۲۲۷ هجری قمری توسط امان‌الله‌خان اردلان والی کردستان ساخته شد. این مسجد را هم در زمان ساخت و هم در شرایط حاضر می‌ توان قلب مذهبی سنندج دانست.

این بنا شامل دو ایوان شرقی و جنوبی، گل‌دسته‌های بالای ایوان شرقی، صحن مرکزی، ۱۲ حجره در اطراف، شبستان ستون‌دار با ۲۴ ستون سنگی مارپیچ است.

مسجد دارالاحسان را می‌توان مسجد – مدرسه دانست، زیرا بخشی از مسجد به حجره‌های طلاب علوم دینی اختصاص دارد و بخش جنوبی آن صحن اصلی مسجد است. این بنا دارای تزئینات کاشی‌کاری هفت‌رنگ مینایی فوق‌العاده پرکار، ازاره‌های مرمرین، آجرکاری لعاب‌دار، حوض سنگی و فواره‌های زیبا و همچنین ستون‌هایی با تزیینات طنابی است.

مسجد دارالاحسان یکی از ارزشمند‌ترین مساجد استان کردستان از نظر معماری و تزئینات معماری است. برجسته‌‌ترین ویژگی‌‌های هنری این بنا کاشیکاری زیبای آن است. کاشی در این بنا نه‌ تنها به‌صورت تزئینی، بلکه به‌عنوان عایقی مطمئن به‌کار رفته است. به‌علاوه کتیبه‌‌های زیبای مسجد به‌روی سنگ مرمر و حجاری گل و گیاه در حواشی آن‌ها از جمله تزئینات حجاری منحصر‌به‌فرد محسوب می‌‌شوند.

کاربری این بنای بی‌نظیر در سال 1401 به‌عنوان موزه‌ مسجد‌ مدرسه اعلام شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر 1401062215047

برچسب‌ها