غذاهای محلی کردستان از «آش هالاو» تا «که‌لانه»/ سلامت سفره حرف اول را می زند

غذاهای استان کردستان بسیار متنوع و رنگارنگ هستند و البته نقش سبزیجات کوهی به دلیل کوهستانی بودن این استان در غذای مردمان کردستان بسیار پررنگ است.

به گزارش میراث آریا، کردستان از استان های زیبای غربی ایران است که در دامنه ها و دشت های رشته کوه های زاگس قرار دارد. رشته کوه ها و دامنه ها این استان را به یکی از تماشایی ترین مکان های ایران تبدیل کرده و جاذبه های زیبایی را به آن بخشیده است. از جاذبه های این استان تماشایی نظیر چشمه ها، رودخانه ها، دریاچه ها، غارها و آبشارهایش سخن بسیار گفته شده است اما شاید کمتر درباره غذاهای این استان تاریخی حرفی به میان آمده باشد.

غذاهایی که قدمت آنها به اندازه تاریخ طولانی این استان است. غذاهایی خاص با طعمی ناب که از مواد غذایی طبیعی این استان کوهستانی درست می شوند و عطر دیگری دارند. غذاهای تاریخی که برخی از آنها نیز به عنوان میراث ناملموس کشورمان ثبت ملی شده اند.

کردستان با دارا بودن شرایط آب و هوای بسیار عالی و کوهستانی در غرب ایران دارای سبزیجات معطر و طبیعی بی نظیریست که از همین روز باعث شده غذاهای محلی بی نظیر و غنی توسط مردمان این مرز و بوم پخت شود، اکثر این غذاها در سفره تمام شهرستان های این استان نظیر ، سنندج، مریوان، سقز و مهاباد بافت می شود.

در هفته گردشگری به بهانه برپایی جشنواره «سفره کردی- غذاهای محلی» به معرفی چند غذای تاریخی این استان می پردازیم:

غذای محلی کالویج کردستان

نخستین غذای محلی مشهور کردستان غذای کالویج است. کالویج نام نوعی کله جوش است که در شهرستان بیجار گروس طبخ می‌شود و در پخت آن از جعفری خشک شده، آویشن، پیاز سرخ شده، روغن، زردچوبه، کشک محلی، لپه، کشمش و گردو استفاده می شود.\"\"

 

نان محلی برساق کردستان

بِرساق نام یکی از نان های محلی کردستان است که منحصرا در شهرستان بیجار گروس طبخ می شود. شیر، شکر، تخم مرغ، آرد، روغن جامد، نمک و زردچوبه مواد اولیه ی مورد نیاز برای پخت این نان هستند. موارد را پس از خمیر کردن در روغن داغ سرخ می کنند تا آماده شود.

\"\"

غذای محلی خورشت کنگر کردستان

خورشت محلی کنگر از خوشمزه ترین غذاهای محلی کردستان می باشد که از گوشت تازه، سبزی کنگر، گوجه ، پیاز سرخ شده، جعفری و نعنا تهیه می شود.

\"\"

غذای محلی کوکو ترگ خان گان کردستان

این کوکو که از نوعی سبزی کوهی با همین نام تهیه می شود شامل آرد ، پیاز سرخ شده، ادویه جات و تخم مرغ می باشد.

\"\"

غذای محلی کتلت دیزی کردستان

کتلت دیزی کردستان شامل مواد اولیه گوشت تازه ، نخود ، سبزی جعفری، پیاز سرخ شده، سیب زمینی، تخم مرغ و نم است.

\"\"

سوپ محلی غازیاغی کردستان

یکی از خوشمزه ترین سوپ های محلی ایران سوپ غازیاغی می باشد که در پخت آن از رشته سوپ، مرغ ، روغن، پیاز سرخ شده، سیب زمینی و نمک استفاده می شود.

\"\"

غذای محلی خورشت گیلاخه کردستان

خورشت گیلاخه از سبزی کوهی با همین نام تهیه می شود که جز خوشمزه ترین غذاهای محلی کردستان است، برای پخت آن از لیموی عمانی، لوبیای قرمز ، تره و جعفری، گوشت تازه و سبزی گشنیز استفاده می شود.

\"\"

غذای محلی شیش کباب کردستان

شیش کباب شباهت فراوانی به گوشت چنچه دارد و در پخت آن گوشت تازه، زعفران تربت حیدریه، پیاز سرخ شده، روغن زیتون، فلفل و سبزی نعنا استف\"\"اده می شود.

 

غذای محلی رشته پلوی کردستان

رشته پلوی کردستان که امروزه تقریبا در اکثر شهرهای ایران پخت می شود اصالتی کردستانی دارد و از مواد اولیه رشته محلی، برنج ، گوشت چرخ شده و کشمش استفاده می شود.

\"\"

غذای محلی که لانه کردستان

که لانه که بیشتر در فصول سرد سال توسط ببومیان کردستان تهیه می شود از پیازچه، روغن حیوانی، کره چرب، آرد، آب و نمک استفاده می شود.

\"\"

آش محلی پرشکه کردستان

این آش از نوعی سبزی کوهی کردستانی به نام کویز تهیه می شود و پخت آن از آرد، سبزی اسفناج، عدس و پیاز سرخ شده استفاده می شود.

\"\"

آش هالاو

آش هالاو که آبگوشت غوره نیز خوانده می شود یکی از غذاهای استان کردستان به ویژه شهر سنندج است و معمولا در پاییز و زمستان طبخ می گردد. نخود، برنج، گوشت ماهیچه، چغندر، پیاز، برگ چغندر، آبغوره و زعفران مواد اولیه ی آن را تشکیل می دهند. به هنگام سرو، گوشت آن را با نخود می کوبند و در کنار بادمجان مصرف می کنند.

\"\"

دسر محلی برویشین کردستان

برویشین تورش نوعی آش است که هم به عنوان غذای اصلی و هم به عنوان پیش غذا می توان آن را مصرف نمود. بلغور، لپه، زردآلو، سرکه، پیاز، روغن و ادویه موادی هستند که در تهیه ی این آش به کار می روند. اضافه کردن پوره ی زردآلو نیز طعم خاصی به این غذا می دهد. این آش به مناسبت روییدن اولین دندان خردسالان نیز پخته می شود.

\"\"

آش دوغ کردستان

شهرت اش دوغ به قدری زیاد است که حتی در کشورهای عربی خاورمیانه تهیه می شود، در پخت آن از برنج نیمه تارم، گشنیز، تره و نعنا، دوغ و ماست محلی، تخم مرغ و اسفناج تهیه می شود.

\"\"

آش محلی دانه کولانه کردستان

این آش بیشتر در فصول سرد سال تهیه می شود و از مواد اولیه لوبیا، عدس ، نخود پخته، پیاز سرخ شده، قلم ، گندم و مرزه استفاده می شود.

\"\"

آش عدس بلغور کردستان

از دیگر آش های مشهور استان کردستان آش بلغور است که در پخت آن از سیب زمینی ، ادویه جات مختلف، عدس ، پیاز سرخ شده و عدس استفاده می شود.\"\"

 

خورشت محلی ریواس کردستان

استان کردستان محل رشد ریواس می باشد که از همین رو خورشت ریواس این استان بسیار خوشمزه است، در پخت آن از ریواس، نعنای خشک شده، جعفری، پیاز سرخ شده و گوشت تازه استفاده می شود.

 

\"\"

نان محلی شلکینه کردستان

شلکینه در واقع یک نوع نان محلی نازک و ظریفی است که به مقدار زیاد و روی وسیله‌ای به نام ساج تهیه می شود. این نان مخصوص مهمانی‌های مردم سنندج در فصل بهار است اما در فصل‌های دیگر و به مقدار کم نیز طبخ می گردد. تخم مرغ، شیر و آرد مواد اصلی تشکیل دهنده ی این نان هستند.

\"\"

قایرمه غذای محلی کردستان

غذای محلی قایرمه شباهت زیادی به مرغ سوخاری دارد که در پخت آن از مرغ سرخ شده، پودر بکینگ ، سبزی کنگر و کرفس، آب و تخم مرغ، شیر محلی ، زعفران تربت حیدریه ، زیره و روغن استفاده می شود.

\"\"

سایر غذاهای محلی کردستان

به علت حجم بالای غذاهای محلی در استان کردستان نمی توان به همه آنها اشاره کرد و در این بخش فقط مهم ترین ها و محبوب ترین غذاهای محلی کردستان به شما معرفی شد، سایر غذاهیا محلی محبوب در شهرستانهای این استان شامل : خورشت تره کردی، آش پریوله، اش سه نه گیر، اش دوخین، اش دوغه وا، آش برویشین، اش غوره، آش شلم، گردول، بریان کردی، گوشت برخیله، مکش قالبی اشاره کرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010708147362

برچسب‌ها