اهمیت کاروانسراهای تاریخی لرستان برای توسعه گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از تلاش برای ثبت جهانی کاروانسراهای تاریخی استان خبر داد.

به گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان، عطا حسن‌پور امروز دوشنبه 18 مهرماه 1401 با بیان این خبر گفت: « در بافت تاریخی شهر خرم آباد علاوه بر وجود خانه های متعدد تاریخی، 11 کاروانسرا وجود دارد که در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارند. »

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ادامه داد: « در تلاش هستیم این تعداد کاروانسرا طی سال آینده به صورت زنجیره ای ثبت جهانی شوند که کاروانسرای چشمک و گوشه شهنشاه در اولویت قرار دارند. »

حسن‌پور اظهار داشت: « قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد بارزترین بنای تاریخی شهر محسوب می شود که به نوعی هویت و شناسنامه مردم لرستان است اما این شاهکار معماری لرستان طی سالیان اخیر دچار آسیب هایی شد که خوشبختانه جلوی تخریب آن گرفته گرفته شده و مرمت این بنای ارزشمند نیز توسط تیم پایش مستقر در مجموعه قلعه در حال انجام است. »

او با اشاره به اینکه بحث مرمت بناهای تاریخی یک کار تخصصی است، تاکید کرد: « تیم مرمت قلعه تاریخی فلک الافلاک متشکل از اعضای با تجربه و متخصص است و عملیات صورت گرفته همواره از سوی وزارتخانه رصد و بررسی می شود تا علاوه بر مرمت بنا شاهد استحکام‌بخشی این اثر فرهنگی تاریخی باشیم. »

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تصریح کرد: « البته نباید نادیده گرفت که بیش از هزار سال از عمر این قلعه تاریخی می گذرد و خسارات های وارده طبیعی است اما وظیفه ما را دو چندان می کند که مراحل مرمت و استحکام‌بخشی آن تخصصی‌تر و بروزتر انجام شود. »

حسن‌پور ابراز کرد: « به منظور استحکام بیشتر این بنا باید موزه از درون قلعه خارج شود چراکه این بنای تاریخی، خود موزه شگرفی از معماری منحصر به فرد است و همچنین تعدد کاربری ممکن است به آن آسیب بزند که در این راستا با حذف سرویس بهداشتی و رطوبت گیری درصدد حفاظت بیشتر از این اثر هستیم. »

انتهای پیام/

کد خبر 14010718309373

برچسب‌ها