گردشگری شهری، مرهمی بر تن زخم‌خورده صنعت گردشگری

گردشگری شهری نیروی محرکه توسعه شهرها و کشورها است. این نوع گردشگری ابزاری برای دستیابی به اهداف هفده‌گانه توسعه پایدار است. هدف یازدهم یکی از مهم‌ترین اهداف توسعه پایدار است که عبارت است از: ایجاد شهرها و سکونتگاه‌های انسانی فراگیر، ایمن و تاب‌آور.

اگر بپذیریم که گردشگری یعنی دیدن جاهایی از سرزمین‌های دیده‌شده و یا دیده نشده، دور یا نزدیک که حال دل ما را خوب می‌کند و به آگاهی‌های ما می‌افزاید، دیدن محلات کمتر دیده‌شده شهر خودمان هم گردشگری محسوب می‌شود. نقش حمایتی گردشگری شهری به‌عنوان شالوده‌ی صنعت گردشگری بر زیرساخت‌ها به‌جز بخش اقامتی گسترده است.

گردشگری یکی از بخش‌هایی است که در سال‌های اخیر بسیار تحت تأثیر همه‌گیری کووید ۱۹ قرار گرفته و بر اقتصاد، معیشت، خدمات عمومی و فرصت‌های شغلی در همه جای جهان تأثیر گذاشته است.

با لغو محدودیت‌های سفر پیشرفتی در تقاضای سفرهای بین‌المللی به وجود آمده است، اما موضوعاتی مانند ترس از همه‌گیری کووید، افزایش هزینه‌های سفر، جنگ اوکراین و مسائل امنیتی موانعی برای ورود گردشگر در سال جاری هستند.

شهر میراث جهانی یزد دارای پیشینه‌ای کهن، معماری و فرهنگ خاص است. اماکن شاخص تاریخی، مذهبی، طبیعی و تفریحی یک مقصد محبوب گردشگری در این شهر به شمار می‌آیند. موضوعات پیش‌گفته به‌تنهایی برای گام نهادن در عرصه گردشگری شهری کافی نیست.

نخستین گام مدیریت مدبرانه و خلاقانه شهری در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. قدم بعدی آسان‌سازی دسترسی به جاذبه‌ها و به‌دنبال آن معرفی و حمایت زیرساخت‌ها و کسب‌وکارهای ایجادشده در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی است. نتیجه این اقدامات ایجاد حس شیرین تعلق به سرزمینمان و افتخار و بالندگی به یزدی بودنمان خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 14010816104805

برچسب‌ها