زنجان به شبکه شهرهای خلاق می‌پیوندد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، از ثبت جهانی شهر زنجان به عنوان یکی از شهرهای خلاق یونسکو خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، سید سعید صفوی روز یکشنبه ۲۹ آبان‌ماه اظهار کرد: «پیوستن زنجان به شبکه شهرهای خلاق جهان توسط یونسکو می‌تواند فرصت ویژه‌ای را برای توسعه گردشگری شهر و استان زنجان فراهم کند.» 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان افزود: «عضویت شهرها در شبکه شهرهای خلاق، دسترسی به منابع و تجارب را برای همه شهرهای عضو تسهیل می‌کند تا وسیله‌ای برای ارتقا و پیشرفت صنایع خلاق محلی و تقویت همکاری جهانی برای پیشرفت شهری پایدار امکان‌پذیر می‌شود. صنعت، فرهنگ و خلاقیت جزو بخش‌های بسیار سریع در حال رشد جهانی است.» 

او گفت: «شعار اصلی شهر زنجان میزبان مهربان است که در همین راستا جشنواره‌ها و همایش‌هایی در سطوح مختلف محلی، ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود. هر تجمع و ارتباطی به دنبال یک هدف است. هدف ما این است که هموطنان ما از تمام نقاط کشور و نیز گردشگران خارجی به شهرستان زنجان سفر کنند و بیشتر با این شهرستان و سه حوزه موفق میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آشنا شوند.» 

مدیرعامل انستیتو شهر خلاق کشور نیز در جمع مدیر و معاونان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان با اشاره به تنوع صنایع‌دستی، برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی مختلف در حوزه گردشگری و با توجه به تنوع میراث فرهنگی ناملموس شهر زنجان گفت: «عضویت این شهر در شبکه شهرهای خلاق جهان سبب توسعه پایدار می‌شود و بی‌شک یونسکو برای پیوستن به شبکه شهرهای خلاق جهان از این شهر حمایت می‌کند.» 

کامران رحمتی در نشست تخصصی و آیین افتتاحیه انستیتو شهر خلاق استان زنجان، با اشاره به مفهوم خلاقیت در شهر خلاق، عنوان کرد: «در وهله اول، خلاقیت یک مفهوم کلی و جهشی در تفکر و اندیشه است. عنصر اصلی خلاقیت به معنای بازبینی و نو شدن است. به این معنا که راه‌حل و سبک مدیریت شهری متناسب با نیازهای روز، متحول شدن و از نیروی خلاقیت در حل مشکلات شهری استفاده شود.»

او تصریح کرد: «این مسئله تنها برای پیشرفت اقتصادی مهم نیست این‌ها می‌تواند کمک کند شهرهای مختلف یکی شوند و صلح را بیشتر درک کنند، با داشتن چنین همکاری بین‌المللی تعامل و تبادل اطلاعات افزایش می‌یابد و با دعوت کردن خارجی‌ها به شهر آن‌ها فرهنگ محلی شهر را درک و زندگی آن‌ها را عوض می‌کند.» 

رحمتی بیان کرد: «برای معرفی شهرهای جهانی به کشورهای دیگر باید اول مردم ایران آن‌ها را بشناسند، همچنین باید بتوانیم شبکه‌ای از شهرهای جهانی داشته باشیم تا اشتراکات، تجربیات و برندینگ شهری اتفاق بیافتد. شهرهای جهانی می‌توانند محور تعریف مسیرهای گردشگری باشند.»

انتهای پیام/

کد خبر 14010829931535

برچسب‌ها