پایان مرحله اول مرمت ورودی بازار شمس‌السلطنه نراق

مدیر پایگاه میراث‌‌فرهنگی بافت تاریخی نراق گفت: با هدف حفظ بناهای تاریخی مرحله اول مرمت و سامان‌دهی ورودی بازار شمس‌السلطنه نراق انجام شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، پروین سادات طیبی امروز 1 آذر 1401  اعتبار اختصاص یافته به مرمت این بنای تاریخی را یک میلیارد و پانصد میلیون ریال عنوان کرد و گفت: مرحله اول مرمت فضای ورودی و دعوت‌کنندگی شمس‌السطلنه نراق پس از عقد قرارداد با پیمانکار ذیصلاح و با نظارت اداره کل انجام شد.


مدیر پایگاه میراث‌‌فرهنگی بافت تاریخی نراق گفت: مرمت فضای ورودی و فضای دعوت کنندگی بازار شمس‌السلطنه نراق با همکاری و مشارکت خیران، نراقی مجید محمدی و حاج فروغی و همچنین مشارکت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه شهرستان، انجام شد.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی بافت تاریخی نراق  افزود: کاروانسرای شمس‌السلطنه یکی از زیباترین اماکن تاریخی شهر نراق است که در دوره قاجار احداث شده است. معماری بنای این بازار همراه با حجره‌ها و تیمچه‌ها از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار است.

طیبی با اشاره به اینکه مجموعه بازار و کاروانسرای تاریخی شمس‌السلطنه نراق به شماره 1645 در 22 آبان ماه 1362 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است افزود: سقف‌های گنبدی شکل این بازار ویژگی منحصر به فردی به آن بخشیده است و دیوارهای بازار آجری و سقف آن، ضربی آجری است و در حجره‌ها همه از چوب است که روی آنها با مهارت و زیبایی خاصی کنده‌کاری شده است.

بازار توسط یکی از تجار شهر به‌نام حاج محمد نراقی در دوره قاجار و در قرن 13 هجری ساخته شده که بعدها به تنها دخترش شمس‌السلطنه به ارث رسید و از این رو این مجموعه به بازار شمس‌السلطنه شهرت یافته است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401090172744

برچسب‌ها