صنعتگران پیشکسوت، غرفه‌داران و صنعتگران برتر پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی خراسان جنوبی تجلیل شدند

آیین اختتامیه پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی خراسان جنوبی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی بیرجند برگزار و در این آیین از صنعتگران پیشکسوت، غرفه‌داران و صنعتگران برتر تجلیل شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی شامگاه جمعه 11 آذر‌ماه 1401 در آیین اختتامیه اظهار داشت: در این نمایشگاه برنامه‌ریزی‌ها در مسیر افزایش فروش صنایع‌دستی انجام شد و آمارها نشان از افزایش فروش نسبت به نمایشگاه قبل دارد که موجب رضایت هنرمندان حاضر در نمایشگاه شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: امیدواریم با این استقبال خوب در آینده هم برپایی نمایشگاه‌های خوبی را در دستور کار خود قرار دهیم.

او با بیان اینکه در این نمایشگاه از ۲۷ استان کشور صنعتگران شرکت کردند، عنوان کرد: استقبال شهروندان ‌و هم‌استانی‌ها نشان‌دهنده جایگاه صنایع‌دستی و ارزش اقتصادی این صنعت مهم است.

شاه‌وردی اظهار داشت: ظرفیت‌های گردشگری شهرستان‌های خراسان جنوبی هم در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد تا در آینده گردشگران از این ظرفیت‌ها، استفاده خوبی داشته باشند.

او عنوان کرد: در این نمایشگاه ۲۰۸ غرفه در اختیار صنعتگران و هنرمندان قرار گرفت و صنعتگران عرصه صنایع‌دستی با از بین رفتن واسطه‌ها به‌صورت مستقیم به عرضه و معرفی تولیدات خود پرداختند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: برپایی تور بیرجندگردی برای صنعتگران غیربومی، کارگاه‌های آموزشی تخصصی در حوزه صنایع‌دستی، بازاریابی، اجرای موسیقی سنتی، ورزش زورخانه‌ای و برپایی شش سیاه‌چادر نیز در این نمایشگاه برنامه‌ریزی شده بود.

صنایع‌دستی، پیشران اقتصادی خراسان جنوبی

جواد اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی خراسان جنوبی در این مراسم اظهار کرد: صنایع‌دستی برای توسعه کارکردهای خود به تولید محصولات خلاقانه و دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف نیاز دارد.

اشرفی گفت: صنایع‌دستی ساخته دست بشر که حاصل یک خلاقیت و ارزش فکری و فرهنگی است، بسیار ارزشمند است.

او با بیان اینکه صنایع‌دستی حاصل یک رویداد و تفکر فرهنگی جامعه است، بیان کرد: صنایع‌دستی هویت‌بخش یک ملت و معرفی‌کننده فرهنگ غنی جامعه است.

اشرفی عنوان کرد: در این نمایشگاه میزبان صنعتگرانی از 27 استان کشور بودیم و در تک‌تک غرفه‌ها نبوغ فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی به چشم می‌خورد که بسیار ارزشمند است.

معاون اقتصادی استاندار صنایع‌دستی را پیشران اقتصادی خراسان جنوبی و ایران دانست و گفت: چین، هند و جمهوری اسلامی ایران در زمینهٔ صنایع‌دستی در سطح دنیا سرآمد هستند، جمهوری اسلامی ایران جایگاه تولیدی خوبی در صنایع‌دستی دارد، اما در صادرات و ارزش‌افزوده این محصولات از رتبه خوبی برخوردار نیست.

او با بیان اینکه این نمایشگاه در زمینهٔ بازاریابی و فروش محصولات صنایع‌دستی بسیار مهم است، گفت: باید صنایع‌دستی تولیدی استان بیش از گذشته معرفی شود.

اشرفی خاطرنشان کرد: در سال  تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین صنایع‌دستی با ترکیب با ایده‌های خوب و ناب در حوزه دانش‌بنیان می‌تواند محصولاتی ارزشمند تولید کند و نقش و جایگاه خود را بیش از گذشته درزمینهٔ توسعه اقتصادی استان ایفا کند.

معاون اقتصادی استاندار با تأکید بر این‌که تلاش ما این خواهد بود که رویدادهایی از این نوع در سطح استان ادامه‌دار باشد، تصریح کرد: استانداری خراسان جنوبی هم حمایت‌های لازم را درزمینهٔ تسهیلات و معرفی محصولات تولیدی خواهد شد.

او ادامه داد: از مجموع ۳۸۰ رشته صنایع‌دستی در کل کشور، بالغ‌بر ۱۲۰ رشته در خراسان جنوبی وجود دارد لذا شرایط کار و فعالیت برای توسعه صنایع‌دستی و پیشرفت اقتصادی استان فراهم است.

تجلیل از صنعتگران پیشکسوت، غرفه‌داران و صنعتگران برتر نمایشگاه صنایع‌دستی خراسان جنوبی

در ادامه این مراسم صنعتگران پیشکسوت، غرفه‌داران و صنعتگران برتر نمایشگاه صنایع‌دستی خراسان جنوبی معرفی و تجلیل شدند.

با نظر شورای ارزیابی صنایع‌دستی نمایشگاه از سه غرفه به‌عنوان غرفه برتر، 10 غرفه به‌عنوان غرفه‌های شایسته تقدیر،‌ سه غرفه به‌عنوان غرفه‌های برتر هنرمندان بسیج تجلیل شد.

از شش پیشکسوت صنایع‌دستی استان نیز قدردانی و تشکر شد.

زینب کایدخورده با غرفه کپو بافی از خوزستان، زهرا جاهد با غرفه البسه محلی بامپوک از خراسان جنوبی و وحیده شاهسونی با غرفه سفال و سرامیک شاهو از خراسان جنوبی به‌عنوان غرفه‌های برتر انتخاب شدند.

اکرم امینی با غرفه شهر جهانی ملیله زنجان، ریحانه زنگویی با غرفه تولیدات چرمی خراسان جنوبی، نجمه عاجزی با غرفه پلاس بافی قاینات، مرضیه شهابادی با غرفه برک بافی سربیشه، نرجس نجفی با غرفه موسسه خیریه حضرت رسول خوسف، فاطمه شفاهی با غرفه رودوزی‌های سنتی سرایان، کاظم فروتن با غرفه ترک بافی بیرجند، صادق دشت بانی با غرفه چلنگری (زنگوله سازی ) سرایان، محمد وحیدی مقدم با غرفه آبگینه البرز و غلامحسین برجی با غرفه گلیم‌بافی فارس به‌عنوان غرفه‌های شایسته تقدیر معرفی شدند.

زینب اسعده پیشکسوت رشته گلیم‌بافی از سه قلعه سرایان، غلامحسین علی‌خانی پیشکسوت رشته سبدبافی طبس، فاطمه خراشادی‌زاده پیشکسوت رشته نساجی سنتی خراشاد، محمد مختاریان آبیز پیشکسوت رشته چاقوسازی سنتی زیرکوه، معصومه زربختی پیشکسوت رشته حوله بافی اسفدن قاین و جمشید مودی پیشکسوت رشته طراحی، نقشه‌کشی و رنگریزی قالی‌های سنتی مود سربیشه مورد تجلیل قرار گرفتند.

زهرا افشاری با غرفه گلیم و سفره آردی قاین، زهرا خراشادی زاده با غرفه پارچه‌بافی سنتی و فرهاد فرجادنیا با غرفه معرق چوب جز غرفه‌های برتر هنرمندان بسیج معرفی شدند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401091213567

برچسب‌ها