ثبت جهانی ۴ عنصر میراث‌فرهنگی در یونسکو کار ارزشمندی است/ لزوم حفظ و صیانت از میراث‌فرهنگی و شناساندن هنر ایرانی به جهانیان

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: ایران دارای تمدنی کهن و هزارساله است و این تاریخ با این قدمت، آثار باستانی و صنایع دستی بسیار ارزشمندی که نشان از فرهنگ اصیل ایرانی هست دارد و هرچه تلاش کنیم این آثار به جهانیان معرفی شود و آن‌ها را ثبت جهانی کنیم، مطمئنا کار فرهنگی ارزشمندی در این زمینه به حساب می‌آید.

«محمدحسن آصفری» نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث آریا درباره سفر مهندس سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به این استان گفت: وزیر میراث فرهنگی در سفری که به استان مرکزی داشتند، از بازار تاریخی اراک دیدن کردند که قدمتی بیش از ۲۰۰ سال دارد و از نزدیک با مشکلات مردم و کسبه آشنا شدند تا این میراث گرانبها تخریب نشود. 
او ادامه داد: آقای ضرغامی همچنین از مدرسه سپهداری حضرت امام خمینی (ره) دیدند کردند که امام (ره) مدتی در این مدرسه تحصیل کردند. دره گردو که جزو مناطق گردشگری اراک است و روستای هزاوه در اراک که زادگاه امیرکبیر بود، از دیگر مکان‌هایی بود که وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی از آن‌ها دیدن کردند. 

آصفری همچنین با بیان درخواست هایی، ادامه داد: به خاطر وجود ابنیه‌های تاریخی و تالاب ارزشمند میقان اراک که در خاورمیانه بی‌نظیر است، در این سفر به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری که در استان مرکزی وجود دارد، توجه ویژه‌ای شد. بنابراین از آقای وزیر تقاضا داریم به تولید کننده‌های صنایع دستی که در استان مرکزی حضور دارند نیز اهمیت لازم داده شود. درخواست بعدی ما این است که بسته مشخصی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی و شهرستان اراک، خنداب و کمیجان به هنرمندان این حوزه اختصاص دهند. 

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، افزود: در جلسه‌ای که با آقای وزیر داشتیم، به مشکلاتی که در حوزه صنایع دستی در شهرستان کمیجان، خنداب و به ویژه شهرستان اراک داشتیم اشاره شد و آقای وزیر قول دادند این موارد را پیگیری کنند. امیدواریم سفر ایشان در آینده‌ای نزدیک برکات بسیاری را برای حوزه میراث فرهنگی در استان مرکزی داشته باشد. 

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی درباره ثبت جهانی چهار عنصر میراث فرهنگی در یونسکو نیز گفت: کشور ایران دارای تمدنی کهن و هزارساله است و این تاریخ و تمدنی با این قدمت، آثار باستانی و صنایع دستی بسیار ارزشمندی که نشان از فرهنگ اصیل ایرانی هست وجود دارد و هرچه تلاش کنیم این آثار به جهانیان معرفی شود و آن‌ها را ثبت جهانی کنیم، مطمئنا کار فرهنگی ارزشمندی در این زمینه به حساب می‌آید. یکی از وظایف میراث فرهنگی معرفی صنایع گرانبهای دستی به دنیا است تا در کنار شناساندن هنر ایرانیان از این بناها نیز حفظ و صیانت شود. 

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010912586984

برچسب‌ها