ثبت جهانی هگمتانه از جذاب‌ترین پرونده‌های ثبت از نظر یونسکو است

استان همدان از 2 دهه پیش به‌دنبال ثبت جهانی هگمتانه به‌عنوان یک محوطه بسیار ارزشمند بوده و در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است.

محسن معصوم علیزاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌‌آریا گفت: محوطه باستانی هگمتانه به عنوان یک سایت با ارزش تاریخی در دل شهر همدان مورد توجه باستان‌شناسان قرار گرفته و کاوش‌های متعدد و متناوب که بیش از 50 سال روی این تپه انجام شده ناگفته‌های این تپه را هویدا کرده و نتیجه این کاوش‌ها برای معرفی تاریخ معماری، باستان‌شناسی و دیگر علوم مفید بوده است.

او ادامه داد: همدان از 2 دهه پیش به‌دنبال ثبت جهانی هگمتانه به‌عنوان یک محوطه بسیار ارزشمند بوده و در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده به‌طوری‌که نتایجی که از کاوش‌های هگمتانه به دست آمده بسیار مهم  بوده و معماری که از دوره تاریخی در اینجا کشف شده بسیار ارزشمند است و از یک انسجام فکری و تکنولوژی در دوره تاریخی خبر می‌دهد.

معصوم علیزاده تصریح کرد: پرونده ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی شهر یکی از جذاب‌ترین پرونده‌های ثبت از نظر یونسکو است و برای گردشگران بسیار مهم است از منطقه‌ای که بازدید می‌کنند دارای هویت مشخص و شناخته شده باشد. اگر سطح آن استانی باشد، در یک مرحله برای آن فرد قابل اعتماد خواهد بود. اگر در سطح ملی باشد، دارای جایگاه ویژه‌تری خواهد بود و اگر بین‌المللی باشد بدون شک به  آن اعتماد می‌کنند. یعنی کافی است که به یک گردشگر بگوییم جایی که می‌روید یک اثر جهانی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان بیان کرد: وقتی گردشگران با یک برند شناخته شده در حوزه بین‌المللی مواجه می‌شوند با روی باز به آنجا مراجعه می‌کنند. اگر حتی بخواهند بیشتر درباره یک اثر جهانی بدانند، می‌توانند به سایت یونسکو مراجعه و درباره آن مطالعه کنند. همین موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا کار راهنمایان گردشگری در معرفی این آثار ساده‌تر شود و نیازی نیست راهنمایان گردشگری شروع به معرفی کنند.

او افزود: ثبت جهانی "منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان" نقش بسیار ارزشمندی در معرفی همدان به مردم جهان دارد، در کنار این اثر، غار علیصدر به عنوان شگفت انگیزترین غار آبی جهان، گنجینه ارزشمندی است که می‌توانیم با استفاده از ظرفیت آن، حوزه گردشگری استان همدان را توسعه دهیم.

 هگمتانه و مرکز تاریخی شهر همدان یکی از ارزشمندترین میراث‌های بشری و فرهنگی را در دل خود جای داده است

معصوم علیزاده گفت: هگمتانه و مرکز تاریخی شهرهمدان با عنوان "منظر تاریخی- شهری از هگمتانه تا همدان" یکی از ارزشمندترین میراث‌های بشری و فرهنگی را در دل خود جای داده است. از طرف دیگر این محور فرهنگی- تاریخی سیر تحول و تطور معماری و شهرسازی کشور عزیزمان ایران را نمایان می‌سازد.

او ادامه داد: مطالعه‌ چنین پرونده‌ای با این پیچیدگی و گستردگی، زمان زیادی نیاز داشت، بنابراین این پژوهش از شهریورماه سال 1399 آغاز شده و در سال 1401 به عنوان سهمیه‌ کشور به یونسکو ارسال خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان اظهار کرد: فارغ از هر نگاه سیاسی، تمدن آثار تاریخی هگمتانه آنچنان عمیق و تماشای آثار تاریخی سه هزار و ۵۰۰ ساله برای هر بازدید کننده‌ای وجدآور است. هگمتانه و آثار آن به اندازه‌ای عمیق و ارزشمند است که هر ارزیابی را برای ثبت جهانی آن مجاب می‌کند.

معصوم علیزاده گفت: اعتبارات خوبی برای ثبت جهانی این اثر ارزشمند در استان در نظر گرفته شده است و با این وجود اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، برای کمک به این طرح، به دنبال جذب اعتبارات وزارتخانه‌ای است.

منظر تاریخی هگمتانه در شهر همدان مسیر «آرامگاه بوعلی تا آرامگاه باباطاهر» را در بر می‌گیرد

او تصریح کرد: منظر تاریخی هگمتانه در شهر همدان مسیر «آرامگاه بوعلی تا آرامگاه باباطاهر» را شامل می‌شود که با ثبت این اثر، میراث‌فرهنگی این محدوده شامل بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده راه‌های شهر همدان حفظ می‌شود. عرصه شهر تاریخی همدان از سه پهنه اصلی تشکیل شده است که شامل محوطه باستانی هگمتانه ، بازار، هسته مرکزی و عناصر وابسته شامل بازار، بناهای آرامگاهی، آموزشی، حمام، خانه‌های تاریخی، ابنیه مذهبی (مساجد، کلیساها و کنیسه‌ها)  و محور منتهی به آرامگاه بوعلی است .

در پرونده هگمتانه سیر تحول استقرار در پایتخت مادها دیده شده است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان بیان کرد: در این پرونده سیر تحول استقرار در پایتخت مادها دیده شده است که از هگمتانه آغاز شده و به دوره معاصر می‌رسد که بخش زیادی از این شهر تاریخی را دربر می‌گیرد. پرونده منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان نخستین منظر شهری است که ثبت جهانی خواهد شد و خوشبختانه بخش زیادی از مدارک پرونده آماده و تهیه نقشه‌ها نیز انجام شده است و ‌پرونده پس از تکمیل بزودی به یونسکو ارسال می‌شود.

او ادامه داد: ترکیب سایت باستانی تپه هگمتانه، بافت تاریخی شهر و بازار قدیمی مفهوم تازه‌ای به نام «منظر تاریخی» است که برای نخستین بار میراث فرهنگی به دنبال ثبت جهانی آن است، کاندیدی که در کشور رقیب ندارد و برای یونسکو موضوعی جذاب محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010920889768

برچسب‌ها