تشکیل کمیته تخصصی حفاظت از درختان مسیر شاهجوی بلده

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فردوس گفت: اولین نشست کمیته تخصصی حفاظت درختان مسیر شاهجوی بلده برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، کاظم شبنم‌زاده بیان کرد: اولین کمیته تخصصی حفاظت از درختان مسیر شاهجوی بلده با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری شهرستان فردوس، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، پایگاه میراث جهانی قنوات بلده، اداره میراث‌فرهنگی، شهرداری فردوس، شهرداری اسلامیه، روز یک‌شنبه ۲۰ آذرماه 1401 در محل سالن اجتماعات اداره میراث‌فرهنگی فردوس برگزار شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فردوس افزود: در این جلسه که به دستور فرماندار فردوس برای حفظ میراث جهانی درختان مسیر شاهجویی بلده برگزار شد، اعضا ضمن اتفاق‌نظر بر اهمیت حفاظت این درختان کهنسال و ارزشمند برای برنامه‌ریزی و اجرای برنامه های لازم اعلام آمادگی کردند و مقرر شد با توجه به‌واقع شدن بیش از ۱۸۰۰ اصل درخت تاریخی از مجموع چهار هزار و پانصد درخت در شهر باغستان دبیرخانه کمیته در شهرداری باغستان مستقر و جلسات پایش و برنامه‌ریزی و اجرا به‌صورت ماهانه برگزار و اعضا حضور فعال داشته باشند.

شبنم‌زاده گفت: همچنین جایگزینی درختانی که در سال‌های گذشته از بین رفته‌اند احیا و نجات بخشی درختان موجود، کاشت گونه‌های جدید منطقه و جلوگیری از حرص غیر فنی و بی‌رویه توسط مردم از اهم موضوعات مورد بحث در این جلسه بود.

او ادامه داد: برنامه‌ریزی برای استفاده از گروه‌های جهادی در برنامه نجات بخشی و محلول‌پاشی در بهمن‌ماه سال جاری از اهم مصوبات این کمیته بود.

شبنم‌زاده اظهار داشت: درختان مسیر شاهجوی بلده به شماره ۲۴۸ در تاریخ ۱۳۹۴/۲/۱۹ در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401092213157

برچسب‌ها