دیپلماسی پارلمانی بهترین روش برای افزایش ارتباط کشورها است

رئیس هیات دوستی پارلمانی ایران و ترکیه تاکید کرد: دیپلماسی پارلمانی بهترین روش برای افزایش روابط بین کشورها است و پارلمان ایران آمادگی کامل برای فراهم کردن فرصت اقتصادی با تجار ترکیه را دارد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از خبرگزاری خانه ملت، عادل نجف‌زاده دوشنبه 21 آذر 1401 با تعدادی از تجار ترکیه نشستی برگزار کرد و گفت: برای افزایش سرمایه‌گذاری تا 30 میلیارد دلار باید شرایط در فضای دیپلماسی پارلمانی دنبال شود چرا که دیپلماسی پارلمانی از بهترین روش ها برای افزایش ارتباط بین کشورها است.

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران ظرفیت‌های بیکرانی در حوزه نفت، صنایع پایین دستی، پتروشیمی، مواد معدنی، فلزی و غیرفلزی دارد، همچنین در پوسته ایران ذخایر معدنی از جمله مس، طلا، کرومیت و فیروزه وجود دارد که شایسته است اتاق‌های بازرگانی دو کشور ایران و ترکیه روابط تجاری را افزایش دهند. ما در مجلس ایران مسیرهای قانونی افزایش سطح روابط اقتصادی را با تنقیح و اصلاح قوانین طی خواهیم کرد.

رئیس هیات دوستی پارلمانی ایران و ترکیه با اشاره به ضرورت افزایش روابط با کشورهای همسایه از جمله ترکیه، اظهار کرد: فضاهای سرمایه‌گذاری در سطح ملی و استانی به ویژه در نقاط هم‌مرز با ترکیه با گسترش گفتمان تجاری‌سازی فراهم شود تا به مفهوم مشترک برسیم.

او تاکید کرد: پارلمان ایران در تمام زمینه‌های تجاری و رفع و تسهیل روابط اعلام آمادگی می‌کند، در حوزه پتروشیمی هر نوع شرایط سرمایه‌گذاری که لازم باشد در ایران فراهم می‌شود به خصوص ماده اولیه نفتی ارائه خواهد شد. همچنین صندوق توسعه حمل و نقل جمهوری اسلامی آمادگی دارد که وامی برای توسعه ناوگان ریلی، زمینی و هوایی در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد، در فکر ایجاد ایرلاین مشترک با ترکیه هستیم. همچنین به دنبال تاسیس شرکت‌های بین‌المللی در زمینه توسعه واگن خواهیم بود.

نجف زاده با تاکید بر اهمیت گسترش روابط فرهنگی بین تهران و آنکارا، بیان کرد: بزرگداشت شمس در تهران برگزار و از مقامات ترکیه برای حضور در این بزرگداشت دعوت به عمل می‌آید، در شهر قونیه هم یادبود شمس در کنار مقبره مولانا برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: این آمادگی‌ها و قول و قرارها تا در پایلوتی عملیاتی نشود تکرار مکررات است، از این رو برای حل مشکلات سرمایه‌گذاران خارجی، تا یک ماه آینده تجار ترکیه با همکاری خانه صنعت و معدن ایران موارد را احصا کنند تا در نشستی با حضور رئیس مجلس و مقامات حاکمیتی از جمله از سفیر ایران و ترکیه موارد بررسی و راه حل‌هایی ارائه شود.

نجف‌زاده با اشاره به برگزاری همایشی در اردیبهشت ماه سال آینده با محوریت خانه صنعت و معدن ایران گفت: تا ماه آینده شرکت‌های فعال ترکیه‌ای در حوزه‌های معدنی، کشاورزی، پتروشیمی، صنایع شیمیایی و گردشگری معرفی شود و از سوی دیگر خانه صمت انجمن‌های تخصصی و فعال در زمینه‌های مختلف از جمله بانکداری را برای حضور در این همایش آماده کند تا زمینه ارتباط بین فعالان اقتصادی دو کشور فراهم شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010922622687

برچسب‌ها