حمایت از مجموعه‌داران آثار تاریخی در زنجان

نخستین گردهمایی مجموعه‌داران استان با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مجموعه‌داران شاخص زنجانی در اتاق جلسات اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، سید سعید صفوی روز یکشنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۱ گفت: فضای کافی در اختیار این مجموعه‌ها باید قرار دهیم تا بتوانند به‌صورت دائمی آثار و اقدامات خود را با راه‌اندازی موزه‌های خصوصی در اختیار مردم قرار دهند، تا بتوانند آثاری که در یک جا هستند و دیده نمی‌شوند را در معرض دید عموم قرار دهند، زیرا موزه‌ها ارتباط‌دهنده نسل جدید به‌ویژه کودکان با نسل‌های گذشته و فرهنگ و هویت آن‌ها هستند. از مجموعه‌داران آثار تاریخی مطابق قانون حمایت می‌کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان بیان کرد: در کنار این آثار باارزش فرهنگی و تاریخی که در جای‌جای کشور وجود دارد، آثار و اشیایی که در موزه‌ها نگهداری می‌شوند و یا در مجموعه‌های بخش خصوصی به‌خوبی توسط  مجموعه‌داران حفظ می‌شوند، می‌توانند به‌عنوان یک گنجینه باارزش معرفی شوند که مورد علاقه توریست‌های داخلی و خارجی است و بخش مهمی از فرهنگ و هویت تاریخی ما به‌شمار می‌رود.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت حفظ مجموعه آثار ارزشمند در اختیار مجموعه‌داران تأکید کرد و گفت: تسهیلات ما کمکی است که به‌واسطه تجربیات، منابع انسانی و دانشگاهی در اختیار مجموعه‌داران و موزه‌داران قرار می‌دهیم تا یک مجموعه‌دار بتواند مجموعه خود را به شکل خصوصی راه‌اندازی کند.

صفوی به اهمیت کار مجموعه‌داران اشاره و اضافه کرد: کاری که شما مجموعه‌داران انجام می‌دهید بسیار ارزشمند است و به صیانت و پاسداشت بخشی از هویت تاریخی کشور و استان زنجان کمک می‌کنند.

همچنین پرستو قاسمی مسئول موزه‌های استان زنجان در این جلسه گفت: در حال حاضر 9 مجموعه‌دار در استان زنجان فعال هستند. مجموعه‌داران افرادی هستند که با عشق به فعالیت خود ادامه می‌دهند و با توجه به علاقه‌ای که به حوزه فرهنگ دارند در این راه گام برمی‌دارند. اقدامات بسیار ارزشمندی توسط مجموعه‌داران استان انجام‌ شده است و تا زمانی که مردم وقت کافی نگذارند به عمق کاری که در این حوزه‌های فرهنگی هنری انجام‌ شده پی نمی‌برند.

مسئول موزه‌های استان زنجان افزود: امروز بیش‌ از هر زمان دیگری باید به مجموعه‌داران، کسانی‌که زندگی خود را وقف فرهنگ و هنر کشور و زنجان کرده‌اند، توجه کرد.

 او در ادامه گفت: مجموعه‌دار اشیا و عناصر قدیمی و گران‌بهایی دارد که در اختیار خود اوست و به‌طورمعمول اگر جایگاهی در اختیار داشته باشد از بازدید عموم هم استقبال می‌کند.

 در این نشست مجموعه‌داران به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و درخواست جمعی آنها از دولت و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان احداث و ایجاد موزه بزرگ در زنجان و نمایش این مجموعه‌ها در آن موزه است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010927931925

برچسب‌ها