آغاز مرمت قلعه تاریخی بارجین میبد

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میبد از آغاز مرمت قلعه تاریخی بارجین میبد خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، مهرداد ذوالفقاری روز سه‌شنبه 29 آذرماه با اعلام این خبر گفت: قلعه بارجین یکی از آثار معماری بازمانده از دوره قاجار در شهرستان میبد است که در عین زیبایی، در گذشته یک دژ محکم در برابر حمله دشمن بوده است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میبد افزود: پلان این قلعه به‌صورت مربع شکل بوده با چهار برج مدور بلند گلین که در چهار گوشه آن واقع‌شده و ورودی قلعه دارای شاه‌نشین است.

ذوالفقاری ادامه داد: در چهار بدنه بنا غرفه‌هایی و در انتهای آن غرفه‌ها، اتاق‌هایی ساخته‌شده، دو راه‌پله برای دسترسی به طبقات و بام‌ها به قرینه در دو گوشه ضلع ورودی بنا احداث‌ شده است.

به گفته او مصالح اصلی به‌کاررفته در این بنا عمدتاً خشت و گل است، ولی در بعضی از جاهای این قلعه از بتن محکمی بنام ساروج که ترکیبی از سفیده تخم‌مرغ، آهک و خاکستر است، استفاده‌ شده است.

ذوالفقاری جمع‌آوری کاه‌گل فرسوده و اجرای مجدد، مرمت پلکان، مرمت ناودان‌ها و درب ورودی و انشعاب تأسیسات آب و برق را مهم‌ترین اقدامات مرمتی در این بنا عنوان کرد.

قلعه بارجین میبد، در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شماره‌ی ثبت ۸۵۴۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010929104387

برچسب‌ها