نخستین جلسه اتاق فکر میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی برگزار شد

نخستین جلسه اتاق فکر میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی با حضور هشت نفر از نخبگان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و فعالان این حوزه در سالن جلسات اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان برگزار شد. ‌

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، مرتضی صفری ۱۰ بهمن 1401 در نخستین جلسه اتاق فکر میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی با بیان اینکه استفاده از نظرات اعضای این اتاق در پیشبرد اهداف بسیار راهشگا و تاثیرگذار است، اظهار کرد: امروزه توجه به هویت و تاریخ یک جامعه از ضروریات است چرا که دشمن با جنگ نرم و رسانه‌ای درصدد است تا طرح هویت‌زدایی را در ایران اسلامی اجرا کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: حفظ میراث‌فرهنگی، تاریخ و هویت یک جامعه باید به یک دغدغه عمومی تبدیل شود و خوشبختانه در چند ماه گذشته در نتیجه اقدامات انجام شده در اداره‌کل و حمایت‌های استاندار تا حدودی در رسیدن به این هدف موفق بوده‌ایم.

او ادامه داد: اتاق فکر میراث‌فرهنگی نیز با هدف استفاده از ظرفیت نخبگان، اساتید و فعالان این حوزه تشکیل شده و در این اتاق نظرات و پیشنهادهای کارشناسان برای حل مسائل و موضوعات مطرح شده، هم‌اندیشی و ارائه راهکارهای لازم تشکیل شده است.

صفری تصریح کرد: جلسات این اتاق به صورت فصلی و با برنامه کاری مشخص ادامه خواهد داشت و تمام مصوبات آن باید به مرحله عملیاتی نیز برسد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: گسترش موزه باستان‌شناسی ارومیه، تعیین حرایم آثار تاریخی، برگزاری همایش علمی و جشنواره‌های معرفی مفاخر از جمله اولویت‌های این اداره‌کل هستند. 

مظفر عباس‌زاده، رئیس دانشکده معماری، شهرسازی و هنر دانشگاه ارومیه هم در این جلسه تصریح کرد: نتایج جلسات اتاق فکر حتما باید عملیاتی شود تا نتایج جلسات برای استان و مردم ملموس شود و اعضای اتاق فکر در این راستا تسهیل‌گری خواهند کرد. 

سید هادی طباطبایی، پژوهشگر تاریخ در ارومیه هم در این جلسه گفت: راه‌اندازی مرکز پژوهش‌ها در اداره‌کل، تهیه پیوست فرهنگی و تاریخی بناها، احیای میراث فراموش شده، تملک بناهای تاریخی و برنامه‌ریزی برای ثبت روز ملی آذربایجان، سرزمین وحدت اقوام و ادیان از جمله اقدامات لازم در حوزه میراث‌فرهنگی هستند. 

جواد شریف‌نژاد، استاد دانشگاه و نایب‌رئیس هیئت مدیره انجمن دوست‌داران میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی گفت: برای معرفی مفاخر استان کنگره چهره ماندگار در استان برگزار شود. 

خسرو فرتی، عضو انجمن دوست‌داران میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی هم به ضرورت تدوین یک واحد درسی ویژه میراث‌فرهنگی در مدارس تاکید کرد و گفت: دشمن به‌دنبال تضعیف هویت و تاریخ جامعه ایرانی است و باید برای مقابله با آن آشنایی با هویت ایرانی اسلامی را از همین سنین پایین به دانش‌آموزان آموخت. 

امیر ابراهیمی هشترودی، عضو انجمن دوست‌داران میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: امروزه گردشگری یکی از صنایع پردرآمد در دنیا است که در ایران نیز می‌توان با توجه به این حوزه و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، سالانه مسافران زیادی را جذب کرد و برای این منظور بسته‌های سرمایه‌گذاری تهیه شود. 

پرویز عقلمند پژوهشگر تاریخ هم در این جلسه با اشاره به حوادث تاریخی در استان اظهار کرد: در آذربایجان غربی آثار تاریخی با ارزشی وجود دارد که با معرفی بهتر آن‌ها می‌توان مسافران زیادی را جذب کرد و در این میان کلیسای حضرت مریم ارومیه به‌دلیل تاریخچه و جایگاه ویژه آن می‌تواند در سطح جهانی حرف زیادی برای گفتن داشته باشد. 

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011110378741

برچسب‌ها