صنایع‌دستی لرستان، فرصتی برای توسعه روابط تجاری با عراق

چهارم تا ششم بهمن‌ماه ۱۴۰۱، نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی لرستان با حضور مسئولان کشوری، استانی و استاندار لرستان و تجار عراقی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی لرستان برگزار شد.

میراث آریا: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی لرستان با حضور 15 هنرمند فعال در حوزه صنایع‌دستی لرستان و با هدف برقراری روابط تجاری بین لرستان و عراق و مقدمه‌سازی و برنامه‌ریزی به منظور صادر کردن صنایع‌دستی از استان لرستان به کشور عراق و دیگر کشورهای برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان در خصوص نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی لرستان که بات حضور تجار عراقی برگزار شد، اظهار کرد: آثار صنایع دستی ارائه شده در این نمایشگاه شامل رشته‌های گلیم‌بافی، فیروزه‌کوبی، میناکاری، ورشوسازی، قلم‌زنی، ماشته‌بافی، خراطی چوب، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، زره‌بافی، دست‌سازه‌های چرمی و البسه محلی بودند.

عطا حسن‌پور ادامه داد: این همایش می‌تواند زمینه‌ساز ورود صنعتگران لرستانی به عرصه بین‌المللی باشد، کما اینکه بسیاری از استادکاران ما دارای مدرک هنری درجه یک و معادل دکترای صنایع‌دستی هستند.

او بیان کرد: اکثر آثاری که در این جشنواره به نمایش درآمدند دارای مهر اصالت ملی و بین‌المللی بوده و اگر در طول سال حداقل پنج نمایشگاه این‌چنینی با حضور بازرگان و صادرکنندگان کشورهای عربی برگزار شود هم صنایع‌دستی شاخص استان به شایستگی معرفی می‌شود و هم زمینه‌ساز صادرات این صنایع زیبا خواهد شد.

حسن‌پور تاکید کرد: لرستان به دلیل قرابت مرزی با کشور عراق و نیز از لحاظ تنوع چشمه، آبشارها و طبیعت منحصر‌به‌فرد، ظرفیتی برای ورود گردشگران و جذب سرمایه‌گذاران و فعالان تجاری عراق است و از طرفی با وجود اشتراکات اعتقادی و مذهبی بین‌ دو کشور امکان توسعه گردشگری مذهبی در مسیر اربعین وجود دارد.

صنایع‌دستی لرستان صددرصد قابلیت صادرات به کشور عراق را دارد

سرکنسول ایران در اربیل عراق در بازدید از غرفه صنایع‌دستی لرستان در نمایشگاه توانمندی‌های صادرات لرستان، گفت: صنایع‌دستی لرستان بسیار زیبا، متنوع و فاخر هستند و این صنایع شاخص صددرصد قابلیت صادرات به کشور عراق و حتی دیگر کشورهای عربی را دارند.

نصراله رشنودی تشریح کرد: تعامل تجاری بین اقلیم کردستان عراق و لرستان از برنامه‌های اصلی ما است و امروز آثار بسیار زیبا و فاخری از تولیدات صنایع‌دستی لرستان مشاهده کردیم که واقعا شایسته تقدیر هستند و امیدواریم بابی برای صادرات صنایع دستی لرستان و ورود آن به بازار عراق و خصوصا اقلیم کردستان عراق باشد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل عراق ادامه داد: متاسفانه آنطور که شایسته است ظرفیت‌های خوب استان لرستان معرفی نشده و امیدواریم با برگزاری این‌چنین رویدادهایی، بازرگانان و تجار بین‌المللی را به سمت استان لرستان سوق دهیم و از این هنرصنعت نهایت استفاده را ببریم.

او افزود: استان لرستان علاوه بر صنایع‌دستی فاخر و زیبا در حوزه گردشگری نیز دارای اماکن تاریخی، چشمه‌ها، نقاط بکر و آبشارهای بسیار زیبایی است که در بسیاری از جاها وجود ندارد که معرفی‌ بیشتر قابلیت‌های تاریخی و گردشگری لرستان می تواند نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور ایفا کند.

روزانه ۳ هزار گردشگر عراقی به مرز لرستان سفر می‌کنند

رشنودی ادامه داد: روزانه بین ۲۵۰۰ تا ۳ هزار نفر گردشگر عراقی با هدف گردشگری سلامت، مذهبی، هنری و.. به مرز لرستان سفر می‌کنند که این حجم از گردشگران، ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه گردشگری و حتی تقویت فروش بازارهای صنایع دستی هستند.

سرکنسول ایران در اربیل عراق با اشاره به راه ارتباطی لرستان با کرمانشاه و مسیر عراق بیان داشت: در برخی پایانه‌های مرزی به خاطر گردشگری مذهبی جمعیت گردشگران خیلی فراتر از این حجم است، لذا هدایت صحیح این جمعیت که به دنبال دیدن زیبایی‌های ایران و لرستان هستند، بسیار حائز اهمیت است که به نحو شایسته صنایع‌دستی و زیبایی‌های لرستان را معرفی کنیم.

او تاکید کرد: با هدف توسعه انواع گردشگری ضرورت دارد صنایع دستی، آثار تاریخی، نقاط بکر طبیعی و آبشارهای زیبای لرستان توسط متولیان گردشگری به ‌خوبی معرفی شود لذا باید هدف اصلی متولیان امر هدایت گردشگران به سمت استان لرستان یا برگزاری رویدادهای مهم تجاری و گردشگری با میزبانی لرستان باشد.

رشنودی بیان کرد: در ایام اربعین و استقبال جهانی گردشگران مذهبی، لرستان خوش آب‌و هوا و تاریخی یکی از شاهراه‌های اصلی رونق گردشگری در مسیر زائرین ایران تا کشور عراق تلقی می‌شود که می‌تواند نقطه عطف رونق گردشگری مذهبی در این ایام باشد.

اعلام آمادگی عراق برای پذیرش واردات صنایع دستی لرستان

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اربیل عراق نیز در بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صادرات لرستان گفت: صنایع‌دستی استان لرستان بسیار زیبا، متنوع و فاخر هستند، لذا آماده پذیرش هر گونه واردات تولیدات صنایع دستی از لرستان به کردستان عراق هستیم.

گیلان سعید عزیز تشریح کرد: ما با جمهوری اسلامی ایران و خصوصا استان لرستان هماهنگی و ارتباط بسیار خوبی داریم و امیداواریم بتوانیم مشکلات داخلی را حل کرده و سطح مبادلات بازرگانی دو کشور را افزایش دهیم.

او اظهار کرد: تولیدات صنایع‌دستی لرستان خیلی برای ما جالب بود و در این حوزه آماده پذیرش صادرات این نوع محصولات هستیم لذا فعالان صنایع‌دستی و بازرگانی لرستان ما را نماینده خودشان در اقلیم کردستان عراق بدانند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اربیل عراق عنوان داشت: تمایل داریم بازرگانان و فعالان صنعتی لرستان و کردستان عراق ارتباط بیشتری داشته باشند و ایران تکنولوژی و صنعت خود را در اختیار کشور عراق قرار دهد.

او با بیان اینکه عراق کشوری مصرف‌کننده است و از طرفی ایران نیز به بازار عراق برای صادرات نیاز دارد، افزود: ایران جایگاه ویژه اقتصادی و تجاری با کردستان عراق داشته و خوشبختانه این روابط تجاری وجود دارد و این ظرفیت فرصتی بسیار خوب برای واردات صنایع‌دستی لرستان به عراق است.

تجار عراق می‌توانند در حوزه گردشگری لرستان سرمایه‌گذاری کنند

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اربیل عراق در ادامه سفر خود به استان لرستان از مجموعه تاریخی‌فرهنگی قلعه فلک‌الافلاک بازید کرد و گفت: این قلعه بسیار زیبا و تاریخی واقعا برای ما جالب بود و در صورت بسترسازی و فراهم آمدن زیرساخت‌های لازم گردشگری، این قابلیت را دارد که تجار عراقی در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

گیلان سعید عزیز تشریح کرد: امروز بسیار خرسند و خوشحال هستیم که از قلعه زیبا و تاریخی قلعه فلک‌الافلاک بازدید کردیم و واقعا لذت‌بخش بود و نکته جالب اینکه با دقت در بخش‌های مختلف این مجموعه تاریخی‌فرهنگی متوجه شدیم مشترکات ریشه ای زیادی با ما دارد و در واقع فرهنگ ایران و عراق بسیار نزدیک به هم است.

او اذعان کرد: تجار عراقی در حوزه گردشگری در بسیاری از کشورها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و با این قرابت فرهنگی ایران و عراق اگر زمینه‌سازی‌های لازم انجام شود، پیشنهاد می‌دهیم تجار عراقی و فعالین سرمایه‌گذاری در این بخش ورود و سرمایه‌گذاری کنند.

گیلان سعید عزیز در پایان اظهار کرد: از همراهی و میزبانی گرم استاندار لرستان و مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همه‌ مردم شریف و خونگرم لرستان تشکر می‌کنیم و امیدواریم روابط تجاری عراق و ایران بیش از پیش تداوم داشته باشد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011111309700

برچسب‌ها