ما و آموزه‌های علی (ع)

۱۳ رجب میلاد باسعادت مولود کعبه، امام حق، حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بر همگان مبارک باد. این مناسبت‌ها فرصتی برای همه ماست تا از هگذر آن با بازخوانی فضایل و مناقب پیشوایان دینی نسبت خود و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم را با آموزه‌ها، رفتارها و مدل حکمرانی و مدیریتی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام مورد بررسی قرار دهیم.

در سال ۱۳۹۲ پرونده آیین مدیریت علوی در فهرست میراث ناملموس ملی کشور به ثبت رسید و در پی آن منشور مدیریت علوی بر پایه فرمان امیرالمؤمنین علیه السلام به مالک اشتر نخعی به‌عنوان تحفه‌ای معنوی و بی‌بدیل به دلتمردان و مدیران جمهوری اسلامی ایران اهدا شد.

در این منشور انسان‌ساز برای امروز ما چه درس‌ها و آموزه‌هایی وجود دارد که باید خود و نظام مدیریتی جامعه را به آن آراسته کنیم؛ در این فرمان ۵۰ سفارش از سویپيشواى عدالت‌خواهان علی (ع) به مالک اشتر شده است که مرور برخی از آن‌ها در عصر و زمانه ما مهم است:

۱. تقوی الهی پیشه کردن و طاعت و بندگی پروردگار را بر همه کارها مقدم دانستن، عمل کردن به آنچه که خداوند در کتاب خود فرمان داده است. (خداترسى)

۲. پرهیز از هواهای نفسانی و بُخل ورزیدن در کارهای حرام و انجام عمل صالح. چرا که نیکوکاران را به آنچه که انسان‌های صالح درباره آنها می گویند می توان شناخت. (عمل صالح)

۳. قدرت، شما را گرفتار غرور و کبر نکند چرا که خداوند هر جبًار و گردنکش را خوار و ذلیل می‌کند. و پرهیز و اجتناب از اینکه دیگران تو را ستایش کنند. (پرهیز از غرور و دوست داشتن ستایش خود)

۴. با مردم مهربان باش، هر کینه‌ای از آنان داری بیرون بریز، قلبت را از مهر مردم آکنده کن، با مردم چون حیوانی درنده نباش. اگر گناهی از آنها سر زد (عمداً یا سهواً) از گناهان آنها بگذر. انصاف با مردم را مراعات کن. کار مردم را به سامان کن چرا که خداوند بدین وسیله تو را آزمایش می‌کند. (مردم داری)

۵. از ظلم بپرهیز چرا که هیچ چیزی مثل ظلم نعمت را به نقمت تبدیل نمی‌کند. اعتدال در راه حق و بسط عدل و تلاش برای جلب رضایت مردم. چرا که هیچ چیز گمان مردم را نسبت به والی خوب نمی‌کند بهتر از نیکی و لطفی که والی به مردم می‌نماید. ای مالک هزینه‌های مردم را سبک کن و با حسن ظن با آنان رفتار کن.

جرج جرداق مسیحی (۱۹۲۶-۲۰۱۴) نويسنده بزرگ  كه درباره امام على (ع) آثار گران‌سنگى را نوشته است مى‌گويد: «ای روزگار کاش می‌توانستی همه قدرت‌هایت را، و ای طبیعت، کاش می‌توانستی همه استعدادهایت را در خلق یک انسان بزرگ، نبوغ بزرگ و قهرمان بزرگ جمع می‌کردی و یک بار دیگر به جهان ما یک علی دیگر هدیه می‌کردی» .شيعه و پيرو على (ع) باعمل و رفتار صادقانه به گفتار و بيان امام معصوم (ع) است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011115622166

برچسب‌ها