میادین تاریخی ارومیه احیا می‌شود/ توجه ویژه به حفاظت از آثار تاریخی در بودجه ۱۴۰۲

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: میادین تاریخی ارومیه از جمله بوغدا میدانی و کومور میدانی احیا می‌شود.

عضو هیئت رئیسه و دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا با اشاره به تصویب بودجه 3هزار و 22 میلیارد تومانی شهرداری ارومیه برای سال 1402 توسط شورای شهر و توجه ویژه به حفاظت از آثار تاریخی در این بودجه اظهار کرد: در این بودجه برای انجام جداره‌سازی تاریخی، تملک بناهای تاریخی، تکمیل پروژه‌های مرمتی، اجرای پروژه باغ‌موزه اراضی پادگان لشکر 64 ارومیه و ... اعتباراتی در نظر گرفته شده است.

توحید علی‌نژاد با بیان اینکه در ارومیه تعداد خانه‌‎های تاریخی باقی مانده بسیار کم است، تصریح کرد: خانه انصاری، مدرسه هدایت، خانه افشار، خانه اربابی دیزج سیاووش، خانه طبیب و ... از جمله این خانه‌ها هستند که مالکیت آن‌ها یا با سایر دستگاه‌های دولتی و یا با بخش خصوصی است.

او گفت: در این راستا شورای شهر ارومیه برای تملک خانه‌های تاریخی از جمله خانه افشار واقع خیابان کاشانی در سال آینده اهتمام جدی دارد.

این عضو شورای شهر ارومیه با اشاره به اینکه اراضی پادگان لشکر 64 ارومیه و بناهای تاریخی واقع در این پادگان یک اثر ثبت ملی با ارزش است، خاطرنشان کرد: آزادسازی اراضی پادگان لشکر 64 دغدغه بزرگ شورا بوده و مقرر شده است پیش از پایان اسفندماه سال‌جاری حدفاصل خیابان شهید سلیمانی تا سومون‌آباد و نیز تا تاریخ سوم خرداد 1402 اراضی موجود در بین خیابان ارتش و شهید سلیمانی آزادسازی شده و در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد.

او با اشاره به ضرورت احیای میادین تاریخی ارومیه گفت: از قدیمی‌ترین میدان‌های ارومیه می‌توان به بوغدا میدانی و کومور میدانی اشاره کرد که اصالت و هویت ارومیه هستند و باید احیا شوند.

علی‌نژاد اضافه کرد: همچنین احیای دروازه‌های تاریخی شهر ارومیه نیز یکی از ضروریات بوده که برای این منظور شورای شهر ارومیه برنامه خاصی را در نظر دارد.

عضو هیئت امنای مرکز  مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر ارومیه اضافه کرد: در چند ماه گذشته چندین جلسه و دیدار با مدیرکل و کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در مورد احیا و مرمت بناهای تاریخی برگزار شد و نظرات و پیشنهادهای مورد نظر ارائه و هم‌فکری‌های لازم در این زمینه انجام شد. 

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011211378136

برچسب‌ها