طبیعت چشم‌نواز گچساران جلوه‌گاه شمیم عطر گل‌های بهاری

طبیعت زیبای استان کهگیلویه و بویراحمد که در میان استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس، بوشهر، خوزستان واقع‌شده هم‌زمان با آخرین ماه فصل زمستان جلوه‌ای بی‌بدیل از طبیعت رنگارنگ شده به‌طوری‌که این روزها درحالی‌که برف سرتاسر کوه‌های شهرهای شمالی کهگیلویه و بویراحمد را نقره‌گون کرده در فاصله 160کیلومتری جنوب شرق شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان گچساران طبیعت رنگ و رخسار کاملاً بهاری به خود گرفته است.

میراث آریا: شهرستان‌های گچساران و باشت در کهگیلویه و بویراحمد این روزها جلوه‌گاه شمیم عطر گل‌های بهاری، نغمه دلکش پرندگان و صدای دل‌نشین چشمه‌ساران است.

شاید کمتر مسافری باشد که در مسیر جاده گچساران به شیراز عبور کرده باشد اما مدهوش زیبایی‌های خیره‌کننده بهار نورسته این منطقه نشده باشد، اینک لطافت هوای منطقه زیبای مسیر جاده ترانزیتی و ارتباطی اهواز، گچساران به شیراز به‌ویژه در میانه‌های روز تجربه یک روز بهاری را برای گردشگران به ارمغان آورده است.

درحالی‌که دمای هوای مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد تا هفت درجه زیر صفر گزارش‌شده، اما دمای هوای برخی نقاط شهرستان گچساران مانند امامزاده جعفر ۱۹ درجه سانتی‌گراد است که نشان‌دهنده هوای دلپذیر و فراهم بودن زمینه برای طبیعت‌گردی است.

منطقه امامزاده جعفر 

منطقه امامزاده جعفر در مسیر جاده گچساران به باشت نیز این روزها جلوه‌های بی‌بدیلی از زیبایی‌های طبیعی بهار را به تصویر می‌کشد.

اینجا طبیعت چون حریری سبز بر قامت دامنه‌های زاگرس خودنمایی کرده و چکاوک‌ها، هزاردستان و قمریان، نغمه‌سرایی می‌کنند.

وجود باغ‌های تولید انواع سبزی و مرکبات، هوای بهاری، آسمان آبی با تکه‌هایی ابرهای سفید جلوه‌های دیگری از طبیعت هزار رنگ در این منطقه است.

روستاهای منطقه بی‌بی حکیمه

این روزها کارت‌پستال خیال‌انگیز بهار روزهای ابتدایی اسفندماه در روستاهای باباکلان، بن پیر، آبشیرین و بی‌بی حکیمه (س) متجلی شده است؛ جایی که گل‌های رنگارنگ سرخ، زرد، اطلسی، بنفش، سفید در میان دشت‌های سرسبز خودنمایی می‌کند.

از روستای آب شیرین که عبور کنی آن‌چنان زیبایی‌های بهار نورسته انسان را مدهوش می‌کند که مسافران دوست دارند این مسیر به پایان نرسد.

امام‌زاده بی‌بی حکیمه (س)

وجود بقعه متبرکه بی‌بی حکیمه خواهر امام رضا (ع)، چشمه آب گرم، چشمه گوگردی و سکونت مردمانی از تبار لر و ترک که سال‌ها همدل در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند بر زیبایی‌های این منطقه افزوده است.

روستاهای مسیر امام‌زاده بی‌بی حکیمه (س) با توجه به سکونت ترکیبی روستانشینی و عشایرنشینی یکی از مزیت‌های خوب گردشگری در شهرستان گچساران است.

در کنار زیبایی‌های طبیعی مشاهده زندگی ساده اقشار عشایر می‌تواند باعث لذت‌بخش‌تر شدن سفر گردشگرانی باشد که این سرزمین را مقصد سفرهای خود قرار داده‌اند.

گردشگری عشایر یعنی مشاهده از نزدیک سنتی‌ترین سبک زندگی بشر و فعالیت‌هایی چون دوشیدن شیر، تهیه ماست، کره‌گیری، روغن‌گیری، پشم‌چینی، قالی‌بافی و چگونگی نگهداری از گله، آرامش بانوای نوای نی چوپان، صدای دل‌نشین لالایی مادران با گویش‌های لری و ترکی، بوی خوش پخت نان، غذاهای محلی و ده ها تجربه دیگر است.

پوشیدن لباس‌های سنتی رنگارنگ، اقامت در سیاه‌چادرهایی که از زیرانداز تا وسایل تزیینی همه به شکل سنتی تولیدشده با سرپنجه هنرمند بانوان عشایری، شنیدن موسیقی‌های نوای محلی لری و ترکی از دیگر تجربه‌هایی است که در سایه گردشگری عشایری البته نه با صرف هزینه‌های گزاف در این نقطه از کشورمان است.

آستان نورانی حضرت بی‌بی حکیمه خاتون (س) کانون معرفت از سرتاسر کشور به‌ویژه استان‌های هم‌جوار، کشورهای حوزه خلیج‌فارس و شیعه‌نشین ازجمله کویت، قطر، بحرین، امارات و دیگر کشورهای عربی از قبیل لبنان، عراق، سوریه و عربستان، از سده‌های پیشین تاکنون بوده است.

 گزارش از علی‌اکبر پاک

انتهای پیام/

کد خبر 14011211400320

برچسب‌ها