آغاز مرمت پل تاریخی قاضی زاهدی گلپایگان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گلپایگان از آغاز عملیات مرمت پل تاریخی قاضی زاهدی این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، مصطفی قانونی امروز 25 اسفندماه سال 1401، با اعلام این مطلب گفت: با توجه به اختصاص اعتبارات سفر رئیس‌جمهوری به استان اصفهان در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌منظور انجام مرمت پل قاضی زاهدی، مسجد جامع و خانه معظمی شهرستان گلپایگان مبالغی تعیین شد که پس از طی مراحل قانونی و انجام مناقصه پیمانکار دو اثر تاریخی پل قاضی زاهدی و خانه معظمی مشخص شد.

او ادامه داد: پس از تحویل کارگاه مرمت پل تاریخی قاضی زاهدی به پیمانکار که روی رودخانه انار بار قرار دارد، امروز و با هماهنگی‌های انجام‌شده، عملیات مرمت این پل تاریخی آغاز شد.

قانونی افزود: این عملیات مرمتی بااعتباری بالغ‌بر ۳۵۰میلیون تومان شامل تمیزکاری قسمت‌های از بدنه و طاق دهانه‌های پل، لایه‌برداری، درآوردن بندهای فرسوده و آجرهایی که درگذر زمان دچار تخریب‌شده است و همچنین رفع نقایص و استحکام‌بخشی بدنه و تعویض آجرهای آسیب‌دیده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گلپایگان تصریح کرد: با توجه به بار ترافیکی زیاد بر روی این پل و تردد وسایط نقلیه موتوری سنگین و نیمه‌سنگین در سال گذشته، پس از جلسات مکرر در شورای ترافیک مقرر شد تا از تردد وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین از روی پل جلوگیری شود که این مهم تاکنون به‌طور کامل اجرایی نشده است.

پل تاریخی قاضی زاهدی گلپایگان با قدمتی حدود ۸۰۰ سال مربوط به دوره تیموری در سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۴۲۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401122523287

برچسب‌ها