بازگشایی مجدد موزه مردم‌شناسی تفت در ایام نوروز 1402

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تفت از بازگشایی مجدد موزه مردم‌شناسی تفت بعد از یک سال وقفه در فعالیت این موزه خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، جلال دهقان روز سه‌شنبه اول فروردین‌ماه با اعلام این خبر گفت: موزه مردم‌شناسی تفت از سال 1385 راه‌اندازی شده که پس از یک سال تعطیلی با توجه به تمهیدات ایجادشده و رفع مشکلات این موزه، نوروز امسال شاهد بازگشایی مجدد آن روی گردشگران شهرستان هستیم.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تفت افزود: موزه مردم‌شناسی تفت در محل خانقاه و بقعه ثبتی شاه خلیل ثانی قرار دارد که فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم تفت را در قالب تابلوها، تندیس‌های انسانی و اشیای مرتبط به نمایش می‌گذارد.

دهقان ادامه داد: با توجه به شواهد و اسنادی که در این محل به‌جای مانده است، قدمت بنا به دوران صفوی برمی‌گردد، این بنا در اوایل قرن نهم هجری توسط شاه نعمت‌الله ولی به هنگام مسافرت به تفت ساخته شد که پس از کشته شدن شاه خلیل ثانی از نوادگان ایشان در هرات و انتقال جسد او به تفت، در این خانقاه به خاک سپرده‌ شده است.

به گفته او موزه مردم‌شناسی تفت از دو بخش تشکیل می‌شود که در آن 196 قطعه شی‌ء وجود دارد، در این موزه ماکت‌هایی از مشاغل و حرفه‌های قدیم منطقه، آداب‌ورسوم آنان و آثار و اشیای قدیمی کشف‌شده تفت و خارج از استان وجود دارد. بخش دیگری از اشیای این موزه شامل وسایلی است که مردم به موزه اهدا کرده‌اند؛ نظیر تابلو، زیلو، انواع آینه، شمعدان و چراغ و … . علاوه بر تمام این‌ها وسایل نگهداری مواد غذایی، طبخ و صرف غذا، وسایل مربوط به استحمام، روشنایی، تعزیه، نسخ خطی، ابزار جنگی و … در این موزه جمع‌آوری‌شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تفت تصریح کرد: از ابزار و وسایل کار مردم درگذشته، که در این موزه وجود دارد، می‌توان به نخ‌ریسی، حلاجی، نوغان‌داری، چلنگری و تارسازی به همراه مولاژ و پیکره‌های انسانی اشاره کرد.

\"\"

انتهای پیام /

انتهای پیام/

کد خبر 14020103104677

برچسب‌ها