شرایط برای بازدید گردشگران از گوردخمه دربند صحنه فراهم شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان صحنه از نصب داربست برای بازدید گردشگران نوروزی از گوردخمه مادی هخامنشیان سراب دربند در این شهرستان خبرداد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، سعید بروشان روز چهارشنبه ۹ فروردین‌ماه 1402 با اشاره به بازدید حدود ۶۰ هزار گردشگر و میهمان نوروزی از جاذبه‌های شهرستان صحنه، اظهارکرد: در این شهرستان حدود یازده سراب و یک گوردخمه وجود دارد که گردشگران نوروزی در این مدت از آنها بازدید کرده‌اند. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان صحنه افزود: یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان صحنه، سراب دربند است که در سمت چپ آن گوردخمه‌ای قرار گرفته که تنها گوردخمه دو طبقه ای ایران به شمار می‌رود. 

او این گوردخمه را مادی و هخامنشی معرفی کرد و گفت: بنظر می‌رسد که این گوردخمه محل دفن شاهان بوده و در حدود ۱۰۰ متر بالاتر از آن یک گوردخمه دیگر قرار دارد که آن هم محل دفن مردم عادی در زمان باستان بوده‌ است. 

بروشان ادامه داد: در این گوردخمه دو ستون قرار گرفته که در زمان حمله روس‌ها به ایران به خیال اینکه در این گوردخمه گنج وجود دارد آن را به توپ می‌بندند که باعث تخریب ستون‌ها می‌شود، اما پایه‌های آن هنوز باقی‌ است. 

او اضافه کرد: در پایه‌های این ستون‌ها نقش فروهر بسته شده که قدیمی‌ترین نقش فروهر در ایران محسوب می‌شود. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان صحنه با بیان اینکه این گوردخمه در منطقه خوش آب و هوا و سرسبز دربند قرار گرفته، افزود: گردشگرانی که از این سراب بازدید می‌کنند، می‌توانند از تنها گوردخمه دو طبقه‌ای ایران هم در آن دیدن کنند. 

وی یادآورشد: یک راهنمای گردشگری در کنار این گوردخمه مستقر شده تا اطلاعات کافی را در اختیار مردم و گردشگران نوروزی قرار دهد. 

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402010941719

برچسب‌ها