لرستان در نوروزی که گذشت

استان لرستان با طبیعت چهار فصل، وجود چشمه‌ها و آبشارهای زیبا توام با غنای تاریخی و فرهنگی همواره مقصد گردشگری هموطنان عزیز بوده، به ویژه در ایام نوروز هر سال، با مهمان‌نوازی متفاوت و گسترده‌ لحظات بسیار خوبی را برای گردشگران و مسافران نورورزی فراهم می کند به طوری که موجب ماندگاری بیشتر مسافر و در در نتیجه رونق صنعت گردشگری می شود.

استان لرستان با حدود ۲۹ هزار کیلومترمربع وسعت، از سه ناحیه معتدل مرکزی، گرم جنوبی و سرد کوهستانی تشکیل شده و با توجه به طبیعت زیبا و شگفت انگیز لقب «سرزمین آبشارهای ایران» را از آن خود کرده است. مناطق بکر و زیبای لرستان بخصوص در فصل بهار، چشم هر بیننده‌ای را  به خود خیره می‌کند. این استان با تنگه‌ها، دره‌های شگفت‌انگیز، غارهای طبیعی، دریاچه‌های زیبا و آبشارهای خروشان یکی از مقاصد اصلی مسافران در سفرهای نوروزی به شمار می رود.

بازدید بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری لرستان

عطا حسن‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در این راستا گفت: نوروز امسال مجموعا یک میلیون و ۴۸۰هزار و ۳۵۷ نفر از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و توریستی استان بازدید داشته‌اند.

حسن‌پور اظهار کرد: همچنین در این ایام ۲۰۱ مورد بازدید نظارتی از مراکز اقامتی، ۲۰۰ بازدید از دفتر خدمات مسافرتی و ۲۶۳ مورد بازدید نظارتی از رستوران‌ها و مراکز پذیرایی و بین‌راهی انجام شده‌ است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در خصوص بازدیدهای نظارتی نیز ادامه داد: در این مدت ۵۲ فقره تذکر و هفت فقره اخطار کتبی برای تعدادی از مرکز اقامتی، مسافرتی و پذیرایی صادر شد.

او در خصوص تعداد شکایات واصله نیز بیان کرد: به طور متوسط در این ایام یک فقره شکایت از مراکز اقامتی، سه فقره شکایت از دفاتر خدمات مسافرتی و تورها، سه فقره از مراکز بین‌راهی، سه فقره از مراکز پذیرایی و سه فقره شکایت نیز از جاذبه‌های گردشگری استان گزارش شده و در مجموع ۷۳۲ بازدید توسط اکیپ‌های نظارتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی انجام شده است.

نصب تابلوهای هشداردهنده در جوار پل‌های تاریخی لرستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با بیان اینکه برای اولین بار در استان این تابلوها در مسیر و روی پل‌ها نصب شدند، گفت: بسیاری از آثار تاریخی استان نیازمند حفاظت و مرمت هستند و اعتبار کافی برای عملیات مرمتی وجود ندارد لذا بنابر احتیاط، وجود تابلوهای هشداردهنده در این آثار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او تاکید کرد: این کار با این هدف انجام شد که گردشگران برای ورود به پل‌های تاریخی لرستان توجه کافی به تابلوهای هشداردهنده داشته باشند و به دور از هر گونه حادثه‌ای از این پل‌های تاریخی و زیبا بازدید کنند.

پاکسازی پل‌های تاریخی لرستان از نوشته‌های تبلیغاتی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در بخش دومین برنامه شاخص انجام شده در آستانه نوروز ۱۴۰۲ از پاکسازی پل‌های تاریخی لرستان از شعارنویسی‌ها، لکه‌ها، رنگ پاشیدگی‌ها و نوشته‌های تبلیغاتی خبر داد.

حسن‌پور اظهار کرد: این نوشته‌ها و شعارنویسی ها اغلب به وسیله رنگ روغنی انجام می‌گیرد که پاک کردن آنها هم سخت است و هم ممکن است به بنا آسیب وارد کند ضمن اینکه شعارنویسی بر روی ابنیه تاریخی جرم محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد.

او تاکید کرد: پسندیده است هم استانی‌های عزیز با توجه به قدمت و ارزش پل‌ها و ابنیه تاریخی هرگز اقدام به مخدوش کردن این آثار ارزشمند نکنند چراکه که این میراث متعلق به خود آنان و کشور است و باید خود در برابر حفاظت از این ابنیه مسئول بدانند.

نمایش ۲۰ شیء جدید در موزه قلعه فلک‌الافلاک لرستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان همچنین از نمایش ۲۰ شی جدید جنگی و آیینی، ایام نوروز در موزه باستان‌شناسی قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد خبر داد.

حسن‌پور بیان کرد: این ۲۰ شی جدید برای اولین در استان نمایش داده شدند و بیشتر شامل جنگ افزار، ابزار و‌ ادوات سوارکاری، اشیای آیینی و اشیا مربوطه به مراسم نذری، گچبری‌های غار ساسانی، قلاگوری و غیره هستند.

او ادامه داد: این تغییر محتوای موزه باستان‌شناسی قلعه فلک‌الافلاک به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز و استقبال بیشتر بازدیدکنندگان انجام شد و همچنین در سایرهای بخش‌های مجموعه تاریخی فرهنگی قلعه فلک‌الافلاک متفاوت ‌تر از همیشه پذیرای هموطنان عزیز بوده‌ایم.

او با اشاره به وجود بیش از ۱۷ هزار شیء تاریخی در موزه و گنجینه قلعه فلک‌الافلاک اذعان داشت: قلعه فلک‌الافلاک میراث تمدنی لرستان و ایران است که هر ساله خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند لذا در تمام بخش‌های معماری، تاریخی، باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و صنایع دستی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و سرمایه‌گذاری در هر کدام از این بخش‌ها موجب رونق گردشگری استان خواهد شد.

قلعه فلک‌الافلاک یکی از پربازدیدترین جاذبه گردشگری کشور در نوروز

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان از بازدید بیش از 134هزار نفر از قلعه فلک‌الافلاک در ایام نوروز خبر داد.

حسن‌پور گفت: از ابتدای سفرهای نوروزی تا پایان تعطیلات در مجموع 134 هزار و 689 نفر از قلعه فلک الافلاک خرم آباد بازدید کردند.

او اظهار کرد: در فروش استانی بلیط نیز قلعه فلک‌الافلاک در سطح کشور در مجموع از ابتدای سفرهای نوروزی تا پایان روز 12 فروردین‌ماه در جایگاه هشتم موزه‌های کشور قرار گرفت.

حسن‌پور تاکید کرد: مجموعه تاریخی، فرهنگی فلک‌الافلاک به عنوان بارزترین جاذبه تاریخی، فرهنگی لرستان با وجود موزه‌های مردم‌شناسی، باستان‌شناسی و بازارچه عرضه صنایع‌دستی استان هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند.

اقامت بیش از ۲۱۰ هزار نفر مسافر نوروزی در لرستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در خصوص اقامت مسافران نوروزی در استان نیز گفت: از آغاز تعطیلات نوروزی تا روز طبیعت، میزان کل اقامت مسافران نوروزی در اقامتگاه های رسمی، غیر رسمی و اضطراری ۲۱۰هزار و ۱۲۸ نفر بوده است.

حسن‌پور اظهار کرد: از این تعداد ۱۸هزار و ۷۳۸ نفر در هتل، ۴۲۲ نفر در اقامتگاه‌های سنتی و 2327 نفر در مجتمع‌های گردشگری اقامت داده شده‌اند.

او ادامه داد: همچنین ۷۲۰۸ نفر در مهمانپذیر، ۶۳۸ نفر در هتل آپارتمان، ۵۲۸ نفر در متل و ۷۴۲۴ نفر در اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان اقامت داشته‌اند.

حسن‌پور در خصوص اسکان موقت مسافران نوروزی بیان کرد: ۳۱ هزار و ۴۷۴ نفر در خانه مسافر و نیز ۱۳۲ هزار ۴۴۹ نفر در اقامتگاه‌های غیر رسمی اقامت داشته‌اند.

اپلیکیشن لرستان سفر؛ نیاز کلیدی مسافران نوروزی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و ‌‌صنایع‌دستی استان لرستان همچنین به بسته ویژه و کلیدی مورد نیاز گردشگران تحت عنوان اپلیکیشن لرستان سفر، در ایام نوروز ۱۴۰۲ اشاره کرد.

حسن پور در خصوص کارایی این اپلیکیشن گفت: با نصب این اپلیکیشن، به اطلاعات مربوط به محورهای گردشگری، اماکن تاریخی، جاذبه‌های گردشگری، اقامتگاه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و حتی مراکز صنایع‌دستی استان دسترسی پیدا می‌کند.

او تاکید کرد: مهمترین نکته در این اپلیکیشن معرفی ظرفیت‌های گردشگری لرستان و تولید محتوا به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی است به نحوی که دارای قابلیت نصب بر روی گوشی تلفن همراه بوده و با راه‌اندازی این نرم‌افزار گردشگران با لیستی از نقاط هدف جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری لرستان آشنا خواهند شد.

حسن‌پور عنوان کرد: با راه‌اندازی این اپلیکیشن همه علاقمندان به سفر می‌توانند به طور مفصل با جزییات و مشخصات جاذبه‌های گردشگری لرستان از جمله شاخص تاریخی ابنیه، چگونگی مسیر دسترسی، مسافت تا مرکز شهر، آب و هوا و همچنین موقعیت اماکن اسکان و اقامتی آشنا شوند که همین امر موجب رضایت بیشتر مسافران نوروزی در اقامت در لرستان بود.

فروش بیش از 70 میلیارد ریالی محصولات صنایع دستی لرستان در ایام نوروز

حسن‌پور اظهار کرد: از 28 اسفندماه 1401 تا پایان تعطیلات نوروزی حدود 72 میلیارد ریال از محصولات صنایع‌دستی لرستان به فروش رسید که رشد بیش از صددرصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با بیان اینکه ۱۵ بازارچه‌های نوروزی صنایع‌ دستی ویژه ایام نوروز در استان برپا شد که از این تعداد سه بازارچه تخصصی صنایع‌دستی توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی و ۱۲ بازارچه نوروزی صنایع‌دستی با همکاری شهرداری‌ها برپا شد افزود: در نوروز امسال بیشترین استقبال از بازارچه صنایع‌دستی محوطه باغ گلستان قلعه تاریخی، فرهنگی فلک‌الافلاک بود که حدود 30 میلیارد ریال فروش داشته است.

او ادامه داد: این بازارچه‌ها در مجموع شامل ۱۱۲ غرفه هستند که ۶۴ غرفه با همکاری شهرداری‌ها و ۴۸ غرفه نیز توسط اداره کل میراث‌فرهنگی ایجاد شده است.

حسن‌پور با اشاره به فعالیت حدود 7هزار هنرمند در 90 رشته صنایع‌دستی در لرستان بیان کرد: محصولاتی که در غرفه‌های نوروزی امسال به مردم عرضه شد شامل رشته‌های گلیم‌بافی، ماشته‌بافی، البسه محلی اقوام لر، خراطی چوب، تولیدات چرمی دست‌دوز، ورشوسازی، میناکاری، نمدمالی، قلم‌زنی روی ورشو، نقاشی روی چوب، مس چکشی، چوغابافی، جاجیم‌بافی، سفال و سرامیک بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اضافه کرد: در نوروز امسال در کنار محصولات صنایع‌دستی، سوغات لرستان از جمله عسل و شیرینی بلوط نیز با استقبال خوب مسافران نوروزی همراه شد.

اهدا روسری محلی گلونی به بانوان در قلعه فلک‌الافلاک

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از اهدا روسری محلی گلونی به بانوان در ورودی قلعه تاریخی، فرهنگی فلک‌الافلاک خرم‌آباد خبر داد.

حسن‌پور گفت: در راستای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و حفظ جایگاه و مقام زن در جامعه اسلامی از ابتدای نوروز تاکنون اقدام به توزیع روسری محلی گلونی بین بانوان در قلعه فلک‌الافلاک کردیم.

او با بیان اینکه این کار فرهنگی با استقبال خوب بانوان و مردم مواجه شده افزود: گلونی به عنوان سربند مادران این استان هم داری ارزش معنوی و هم ارزش فرهنگی است و شیوه بستن آن نیز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

حسن‌پور ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در اماکن تاریخی ‌گردشگری را از جمله اقدامات فرهنگی این اداره‌کل دانست و گفت: خوشبختانه این اقدام فرهنگی هم مورد تقدیر مهندس ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و هم دیگران مسئولان و اقشار مردم قرار گرفته است.

او گفت: نوروز امسال حدود ۷۰۰ عدد گلونی بین بانوان توزیع شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان همچنین برگزاری ویژه‌برنامه‌های کودک، محفل انس با قران ویژه ماه مبارک رمضان و برپایی موکب و افطاری به روزه‌داران در قلعه فلک‌الافلاک را از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل در نوروز امسال برشمرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020127309450

برچسب‌ها