نشست تخصصی پژوهش‌های باستان‌شناسی در کرمانشاه برگزار شد

نشست تخصصی باستان‌شناسی با موضوع پژوهش‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی اخیر در کرمانشاه برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، داریوش فرمانی روز چهارشنبه ۳۰ فروردین‌ماه در نشست تخصصی باستان‌شناسی که به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به موقعیت استراتژیک و اهمیت کرمانشاه در حوزه‌های مختلف، اظهارکرد: وجود همین ویژگی‌ها باعث شده است تا این سرزمین در طول تاریخ مورد توجه پادشاهان ادوار مختلف قرار گیرد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه افزود: از هزاره‌های دور تاکنون بسیاری از پادشاهان بناهای یادبودی را از فتوحات و حکمرانی‌های خود در کرمانشاه به یادگار گذاشته‌اند تا به دست آیندگان برسد و این نشان از اهمیت کرمانشاه در طول تاریخ است.

او ادامه داد: امروزه با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، بناهای یادبود و آثار تاریخی برجای مانده در کشورشان را به یک جاذبه گردشگری مهم تبدیل می‌کنند و از آن درآمدزایی بالایی دارند، برای همین ما نیز در کرمانشاه رویکرد حفاظت و توجه به این ظرفیت‌ها را در دستور کار داریم.

فرمانی تصریح کرد: برای تحقق این مسئله نیاز است که جایگاه و نقش میراث‌فرهنگی را در در بین مردم و در نزد مسئولان تبیین کنیم، چراکه اگر بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های تاریخی درآمدزایی بالایی داشته باشیم، روی سایر حوزهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هم تاثیرات مثتی خواهد داشت.

او در ادامه با تاکید بر اینکه برای بهره‌گیری از ظرفیت محوطه‌های باستانی در ابتدا باید با مشارکت مردم از آنها حفاظت کرد، گفت: از ماه‌های گذشته راه‌اندازی انجمن‌های میراثی را در سطح شهرستان‌ها و بخش‌های استان آغاز کرده‌ایم و بزودی در سطح روستاها هم این انجمن‌ها را راه‌اندازی می‌کنیم.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، گفت: در مناطقی که تعداد بناها و محوطه‌های تاریخی آن زیاد است، تلاش داریم که از ظرفیت آموزش و پرورش هم برای حفاظت از آن‌ها استفاده کنیم.

او افزود: به همین منظور کلاس‌های توجیهی و آموزشی برای دانش آموزان این مناطق برگزار می‌کنیم که در آن اهمیت محوطه‌ها و آثار تاریخی برایشان تبیین می‌شود و در ادامه از این دانش آموزان می‌خواهیم که پاسداران و حافظان میراث‌فرهنگی استان باشند.

در این نشست نتایج مطالعات دو کاوش باستان‌شناسی با موضوع کاوش‌های انجام شده در قواخ تپه کوران توسط سجاد علی‌بیگی و آتشکده پلنگرد در اسلام‌آباد غرب توسط شکوه خسروی ارائه شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020130417354

برچسب‌ها