مرحله نخست عملیات اجرایی مرمت رباط تاریخی فریمان خراسان رضوی آغاز شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فریمان گفت: همزمان باروز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی مرحله نخست عملیات مرمتی رباط تاریخی فریمان آغاز شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، محمد جواد بلبلی با اعلام این خبر گفت: آیین آغاز این عملیات مرمتی با حضور فرماندار ، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر فریمان و جمعی از مسئولان، علاقه‌مندان و دانش‌آموزان دوستدار میراث فرهنگی روز گذشته برگزار شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فریمان ادامه داد: براساس مطالعات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده  و تشکیل جلسات متعدد کارشناسی بین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و شهرداری فریمان در خصوص مرمت رباط تاریخی فریمان، طرح مرمتی این رباط در اسفند‌ماه سال گذشته به تصویب رسیده است.

بلبلی تصریح کرد: برآورد اولیه هزینه‌ها برای تکمیل فاز نخست این پروژه شامل کف‌سازی و محوطه‌سازی و استحکام‌بخشی قسمت‌هایی از بنا حدود 150 میلیارد ریال است که با همت و مساعدت شهرداری و شورای اسلامی شهر فریمان تامین شده است. رباط فریمان در انتهای خیابان امام خمینی(ره) فریمان قرار دارد و در تملک شهرداری فریمان است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فریمان درباره این اثر تاریخی اظهار کرد: رباط تاریخی فریمان یکی از 55 اثر تاریخی شهرستان فریمان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است این بنا در اواخر دوره صفویه  یا اوایل دوران قاجاریه ساخته شده و دارای قسمت‌های مختلف از جمله اصطبل، حیاط مرکزی، ایوان ورودی، حجره ها، بارانداز و... است.

بلبلی درباره اهمیت این رباط تاریخی یادآور شد: این اثر تاریخی درگذشته در مسیر راه کاروان‌های در حال حرکت از مشهد به هرات قرارداشته است.

شهرستان فریمان در 75 کیلومتری شهر مشهد قرار دارد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020130770922

برچسب‌ها