تلفیق میراث ملموس و ناملموس هورامان شاخص‌های پیشرفت را فراهم می‌کند

استاندار کردستان گفت: تلفیق میراث ملموس و ناملموس منطقه جهانی هورامان، رشد و ارتقای شاخص‌های پیشرفت را فراهم می‌کند.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنلگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ١٤٠٢ در پیام ویدئویی به نخستین همایش بین‌المللی هورامان که در دانشگاه کردستان در حال برگزاری است، اظهار کرد: هورامان از مهم‌ترین میراث ملموس طبیعی است که در کنار آن باید به میراث ناملموس این منطقه شامل فرهنگ، تمدن، منش، اخلاق، بزرگی و مهربانی مردم این منطقه نیز توجه ویژه داشت.

استاندار کردستان با اشاره به قرارگیری هورامان در مناطق کردنشین کردستان و کرمانشاه و همچنین اقلیم کردستان عراق افزود: باور داریم از این موهبت مشترک الهی باید برای برادری و همدلی بیشتر و رشد و رفاه استان کردستان و اقلیم کردستان عراق، نهایت بهره را برد.

او یادآور شد: امیدواریم مطالب مطرح شده در این نشست به بهره‌مندی و بهره‌برداری عظیم از توانمندی‌های منطقه هورامان کمک کند.

اصالت هورامان حفظ شود

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کردستان هم در این همایش گفت: هورامان با نام ایران و گردشگری گره خورده است و مختص به استان کردستان و یا کرمانشاه نیست بلکه منطقه‌ای ملی و جهانی است که اصیل‌ترین فرهنگ را دارد.

عبدالله رشیدی‌پور اظهار کرد: حفظ فرهنگ و اصالت هورامان به‌ویژه در ساخت‌و‌سازها باید در نظر گرفته شود تا در کنار دیگر ویژگی‌های مبتنی بر اصالت این منطقه، شاهد عادی‌سازی ویژگی‌های بکر و اصیل این منطقه نباشیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کردستان خواستار تعامل و همکاری بیش‌از‌پیش ایران و عراق برای حفاظت از هورامان شد و افزود: این همایش‌ها باید بستری برای معرفی و حفاظت منطقه هورامان باشد تا دست‌خوش آسیب نشود.

هورامان متعلق به جهان است

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان گفت: منظر فرهنگی هورامان تنها متعلق به کردستان، کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق نیست بلکه متعلق به همه جهان است.

منصور مهرزاد در این همایش اظهار کرد: ثبت جهانی هورامان/ اورامانات حاصل تلاش مضاعف و پیگیری‌های مستمر مسئولان و همدلی و همراهی بی‌نظیر مردم سخت‌کوش منطقه است که توانستند گوشه‌هایی از زوایای فرهنگ‌ غنی و پربار هورامان را نمایان ‌کنند.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان افزود: معماری روستاهای موجود در این منطقه با انطباق بر شیب‌ها به شکل پلکانی شکل گرفته است که نشان از هم‌نشینی مسالمت‌آمیز عوامل طبیعی و انسان‌ساخت دارد.

او عنوان کرد: امیدواریم با پیوند و هم‌افزایی بیشتر بتوانیم معرفی صحیحی از ظرفیت‌های بی‌نظیر منظر فرهنگی هورامان داشته باشیم.

شناخت توانمندی‌های هورامان موجب خلق فرصت‌های جدید می‌شود

رئیس دانشگاه کردستان هم در این همایش گفت: بازشناسی ظرفیت‌ها و ویژگی‌های تاریخی، محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هورامان و واکاوی راه‌های تحکیم و پایدارسازی توسعه این منطقه از جمله اهداف این همایش است.

حامد قادرزاده اظهار کرد: هورامان به‌عنوان منطقه‌ای مشترک بین ایران و اقلیم کردستان عراق، محوری برای تقویت تعامل در عرصه اقتصاد علمی است.

رئیس دانشگاه کردستان افزود: بخش قابل توجهی از بازار کردستان، کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق در جایگاه علمی و اقتصاد کالایی به هورامان وابسته است که شناخت بیشتر توانمندی‌های این منطقه باعث تقویت تعامل و بهره‌گیری از تفاوت‌ها موجب خلق فرصت‌های جدید می‌شود.

او یادآور شد: تلاش و ارزش‌های فراوانی در این منطقه ایجاد شده که شناخت آن نیازمند همکاری و تعامل بیش از پیش مردم و دستگاه‌های اجرایی است.

نخستین همایش بین‌المللی هورامان با همت دانشگاه کردستان و با حضور مهمانانی از اقلیم کردستان عراق در حال برگزاری است؛ در این همایش بین‌المللی ٢٢ پنل تخصصی در قالب ٩٣ مقاله به مدت دو روز ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020213348650

برچسب‌ها