ورود رهبر معظم انقلاب به توس این شهر را از غربت خارج کرد

شهردار مشهد مقدس گفت: با ورود مقام معظم رهبری در سال ۷۵ به توس و فرمایشات ایشان موجب شد این محدوده از غربت خارج شود.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، محمدرضا قلندر شریف در مراسم بزرگداشت فردوسی که ۲۴ اردیبهشت در آرامگاه حکیم توس برگزار شد، اظهار داشت: قبلا در محدوده فردوسی وضعیت مناسب نبود که با ورود مقام معظم رهبری در سال ۷۵ و فرمایشات ایشان موجب شد این محدوده از غربت خارج شود، مدیریت شهری، استانی و ملی به آن به صورت ویژه نگاه کنند و در جهت عمران و آبادانی آن گام بردارند. ما در مدیریت شهری و شورا نگاه ویژه‌ای به این محدوده داریم و نشان آن کمیسیون توسعه و بهسازی توس است.

شهردار مشهد در ادامه با بیان اینکه فاز اول طرح تفصیلی محدوده تاریخی توس در ضلع شمالی رود کشف‌رود تا پایان سال به پایان می‌رسد، افزود: بخش جنوبی نیز تا پایان این دوره مدیریت شهری به سرانجام خواهد رسید.

او اظهار کرد: بزرگ‌ترین ارزش هر جامعه بشری زبان آن است. زبان هویت ملی هر جامعه و زبان فارسی هویت ما بوده و مسلما ماندگاری زبان شیرین فارسی مدیون حکیم ابوالقاسم فردوسی است.

قلندرشریف  تصریح کرد: وقتی از حکیم ابوالقاسم فردوسی قدردانی می‌کنیم، در واقع از زبان فارسی قدردانی می‌کنیم. شاهنامه را قدر می‌دانیم که به عنوان یک اثر بین‌المللی حماسی و ماندگار در جهان مطرح است و شاهنامه‌پژوهان در آن به دنبال اسرار خلقت هستند. شاهنامه و فردوسی تا آخرالزمان ماندگار و پایدار و موجب افتخار فارسی‌زبانان مخصوصا ایرانی‌ها و مشهدی‌ها است.

شهردار مشهد مقدس افزود: ما مشهدی‌ها خادم زائران هستیم. ما در مشهد فرهنگ رضوی را داریم و به حضور و وجود مقدس امام رضا (ع) افتخار می‌کنیم، اما در جوار این شهر حکیمی داریم که یکی از بزرگ‌ترین شاعران حماسی بوده و اثری را خلق کرده که جاودانه است، بنابراین به میزبانی حکیم فردوسی افتخار می‌کنیم.

او با بیان اینکه ما از چند منظر به آرامگاه فردوسی، خود حکیم و شاهنامه نگاه می‌کنیم، گفت: یکی از موضوعات مهم دیپلماسی شهری مخصوصا دیپلماسی شهری بین ایران و شهر مشهد و کشور‌های فارسی‌زبان مجاور است.

قلندرشریف  افزود: بودجه‌های خوبی در سال گذشته و امسال در جهت تحقق اهداف در نظر گرفتیم که به مرور هزینه می‌شود. امسال اعتبارات ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده و از ۱۴۰ به ۲۶۰ میلیارد تومان رسیده است. طرح تفصیلی نیز یکی از موارد اساسی است که باعث ارتقا این محدوده می‌شود.

شهردار مشهد مقدس ادامه داد: فاز اول طرح تفصیلی محدوده تاریخی توس در ضلع شمالی رود کشف‌رود تا پایان سال به پایان می‌رسد و بخش عظیمی از مشکلات مردم منطقه رفع خواهد شد. بخش جنوبی نیز تا پایان این دوره مدیریت شهری به سرانجام خواهد رسید. پروژه‌های خوبی را انجام دادیم. پیشخوان و جلوخان بازسازی و بهسازی شده و امیدواریم پروژه‌های این محدوده به سمتی برود که یک محدوده تاریخی بین‌المللی را احیا کنیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020225770673

برچسب‌ها