حفاظت از قنوات حمایت کشوری را می‌طلبد/ پدر قنات یزد پدری را در حق قنات زارچ تمام کرد

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات زارچ گفت: قنات میراثی گران‌بها برای استان یزد و کشور است و حمایت از این قنوات موضوعی مهم و اساسی است که حمایت کشوری را می‌طلبد.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، امروز چهارشنبه 27 اردیبهشت‌ماه نشست قنات‌های یازده‌گانه میراث جهانی ایران به میزبانی یزد و به مناسبت آغاز هفته میراث‌فرهنگی در محل کتابخانه وزیری برگزار شد.

 مدیر پایگاه میراث جهانی قنات زارچ، حسن‌آباد، مشیر و دهنو در این نشست ضمن تشکر از پیشکسوتان فعال در حوزه قنوات اظهار کرد: قنات میراثی گران‌بها برای استان و کشور است و حمایت از این قنوات موضوعی مهم و اساسی است که حمایت کشوری را می‌طلبد.

 در این نشست حسین راعی مدیر پایگاه میراث جهانی قنات‌های ایرانی با اشاره به اینکه یزد شهر قنات است، تصریح کرد: وجود قنات در اسناد تاریخی از قرن چهارم در کتاب استخراج آب‌های پنهانی و در وقف نامه‌های مختلف بیان‌شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات‌های ایرانی افزود: در دوره قاجار وضعیت قنات‌ها به شکل دیگری بود و نویسندگان خارجی در کتاب‌های خود به این مهم اذعان کردند که در دهه 1980 میلادی 80 درصد ایرانیان شغل کشاورزی را پیشه خودکرده بودند.

 راعی ادامه داد: اهمیت قنات درگذشته آن‌قدر زیاد بود که خانواده مقنیان و شغل مقنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات‌های ایرانی با اشاره به تعداد رشته قنات‌های موجود در سطح کشور تصریح کرد: قنات ایران ثبت جهانی شده و بر اساس مقالات موجود، 40 تا 50 هزار رشته قنات که 12 هزار رشته قنات از آن نیز فعال هستند، در ایران وجود دارد که نیاز به حفاظت دارند.

اوافزود: مدیریت سنتی قنات، شیوه و روشی است که نباید به آن خدشه‌ای وارد شود و در مدیریت مدرن نیاز است ارگان‌ها و دستگاه‌ها پا به میدان بگذارند و برای حفظ و نگهداری این میراث ارزشمند اقدامات لازم را انجام دهند.

محمدمهدی جوادیان زاده، رئیس مرکز بین‌المللی قنات و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد نیز بابیان اینکه از سازه‌های آبی گذشتگان می‌توان اهمیت مشارکت و مبحث مشارکت را به‌درستی آموخت، اظهار کرد: این نگاه که مشارکت در اصل کار باشد اگر امروزه در جریان بود، شاید بسیاری از مشکلات در حال حاضر وجود نداشت.

جوادیان زاده افزود: پیاده کردن مشارکت آن‌هم به‌درستی یک درس مهمی است که باید از نیاکان خود آموخت، زیرا گذشتگان ما به حفر قنات می‌پرداختند تا فرهنگ و تمدنی را به آیندگان انتقال دهند که خود می‌دانستند آینده‌ساز است اما ممکن است خودشان شاهد این آینده سازی نباشند.

رئیس مرکز بین‌المللی قنات با اشاره به اهمیت مستندسازی و احصای نقاط قوت درزمینهٔ قنوات تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از دانش گذشتگان به علت عدم مستندسازی از بین رفته، بنابراین نیاز است که از قنات‌ها، این میراث فاخر، به‌درستی مستندسازی شود تا این سازه مهم آبی به فراموشی سپرده نشود.

او ادامه داد: بحث آسیب‌شناسی قنات‌ها به‌ویژه قنات حسن‌آباد یکی از اقداماتی است که در راستای حفاظت از قنات و مستندسازی پژوهشی می‌توان انجام داد.

در پایان این نشست از حسین دشتی، استادکار، مقنی و مشاور قنات‌های زارچ و حسن‌آباد تجلیل شد و از لوح یونسکو که در سال 1401 به دلیل مرمت، احیا و نگهداری از قنات زارچ به استان یزد تعلق گرفت نیز رونمایی شد.

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020227104551

برچسب‌ها