«تی تی کاروانسرا» و «منظر فرهنگی‌تاریخی ماسوله» شهریورماه در اجلاس یونسکو بررسی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: پرونده‌های «تی تی کاروانسرا» و «منظر فرهنگی‌تاریخی ماسوله» برای ثبت جهانی در شهریورماه ۱۴۰۲ در اجلاس یونسکو ریاض عربستان بررسی می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، ولی جهانی صبح چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402 در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران که به‌مناسبت گرامی‌داشت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی برگزار شد از اجرای ۲۰۰ برنامه در روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی خبر داد و گفت: ۵۳ بنای تاریخی استان به موزه تبدیل می‌شود. همچنین به‌مناسبت این روز تمام موزه‌های گیلان فردا رایگان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با اشاره به اینکه هفته میراث‌فرهنگی از بیست و هشتم اردیبهشت آغاز و تا سوم خرداد ادامه دارد، افزود: روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی فرصتی برای جلب توجه افکار عمومی نسبت به اهمیت و جایگاه موزه‌هاست. زیرا موزه‌ها به ‌عنوان یکی از مراکز فرهنگی تاثیرگذار در جامعه هستند که باید این مراکز فرهنگی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند و افراد با فرهنگ و تمدن گذشتگان و میراث به جا مانده از گذشتگان آشنا شوند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان تصریح کرد: آماده‌سازی موزه‌ها، پاکسازی بناهای تاریخی و تجلیل از حافظان میراث‌فرهنگی از جمله برنامه‌هایی است که برای این هفته در نظر گرفته شده است.

جهانی ضمن تشریح ویژه برنامه‌های هفته بزرگداشت میراث‌فرهنگی و روز جهانی موزه در استان، گفت: دو اثر تاریخی «تی‌تی کاروانسرا» و «منظر فرهنگی تاریخی ماسوله» برای ثبت جهانی در شهریور ۱۴۰۲ در اجلاس یونسکو در ریاض عربستان بررسی می‌شود.

او افزود: در صدد هستیم میدان شهرداری و بافت تاریخی شهر رشت، که تلفیق معماری ایرانی و اروپای شرقی است، به زودی به عنوان یک میدان تاریخی کاندید ثبت جهانی شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از برگزاری «نمایشگاه لمس تاریخ» با همکاری موزه ملی ایران باستان خبر داد و گفت: این نمایشگاه در تابستان امسال برگزار می‌شود و اشیای تاریخی با خط بریل در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

جهانی، با اشاره به برگزاری نمایشگاه سیار موزه‌ها در شهرستان‌های استان گیلان گفت: به‌زودی بزرگترین موزه مطالعات باستان‌شناسی شمال کشور در رودبار افتتاح خواهد شد.

او با اشاره به اجرای طرح شبی با موزه در گیلان بیان کرد: در شبی با موزه، به معرفی مکاتب فرهنگی و تاریخی گیلان می‌پردازیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با اعلام وجود  ۲۲۱ بنای ثبتی تاریخی در استان گیلان خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰۰ بنای ثبتی در اختیار دستگاه‌های دولتی استان گیلان است که طبق ماده ۹۸ قانون ششم توسعه و قانون حمایت از بافت‌های تاریخی دستگاه‌ها موظف هستند این بناهارا یا تبدیل به موزه کنند و یا اینکه به بخش خصوصی منتقل کنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020227709921

برچسب‌ها