پاکسازی و مرمت آثار تاریخی مشهد مقدس در هفته میراث‌فرهنگی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد مقدس از برنامه‌ریزی و اجرای عملیات پاکسازی، نظافت و مرمت اضطراری بناهای تاریخی ثبت شده این شهرستان در هفته میراث‌فرهنگی خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، حسین امیرکلالی با اعلام این خبر افزود: میراث‌فرهنگی، شناسنامه و هویت هر شهر و ملتی است و برابر تکالیف قانونی حفاظت و حراست از مواریث فرهنگی از وظایف همه اقشار مردم و دستگاه‌های دولتی و خصوصی است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد مقدس ادامه داد: در همین راستا اقدامات برنامه‌ریزی شده برای گرامیداشت هفته میراث‌فرهنگی از ۲۸ اردیبهشت ماه تا ۳ خرداد در کنار سایر فعالیت‌های پیش‌بينی شده همچون برگزاری نمایشگاه گلیم در محل موزه بزرگ خراسان، نمایشگاه و جشنواره عکس با موضوع آثار تاریخی و جاذبه‌های فرهنگی شهرستان  و افتتاح موزه، اداره میراث‌فرهنگی مشهد مقدس با جذب اعتبارات استانی برای مرمت اضطراری بناهای در معرض خطر با استفاده از ظرفیت نیروهای داوطلب و دوستدار میراث‌فرهنگی نسبت به‌ پاکسازی و نظافت محیط داخلی مجموعه‌ها و هم‌چنین مرمت آثار اقدام کرده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد مقدس ادامه داد: در سطح شهرستان مشهد تعداد ۲۵۷ اثر ثبت شده ملی وجود دارد که ۱۴۱ اثر از آنها در هسته مرکزی مشهد به ثبت رسیده است.

امیرکلالی تصریح کرد: با بررسی انجام پذیرفته تعداد ۱۸ اثر در شرایط اضطرار هستند که با محدودیت‌های اعتباری عمرانی نیازمند جذب اعتبار بیشتر برای رفع خطر هستیم.

او گفت: در حال حاضر دو کارگاه فعال در سرای تاریخی عزیزالله اف و بازار فرش مشهد مشغول انجام عملیات مرمت و بهسازی است که به‌صورت مشارکتی با کمک مالکان آثار و شهرداری مشهد فعالیت های مرمتی با نظارت کارشناسان میراث‌فرهنگی فعالیت‌ها روند رو به رشدی پیدا کرده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020302770847

برچسب‌ها