خیز صنایع‌دستی لرستان برای جهانی شدن

کهن‌ترین صنعتی که به عنوان صنایع‌دستی شاخص در دنیا مشخص شده یک دندان نیش گوزن است که در سال ۸۳ طی کاووش مشترک هیئت بلژیکی و ایرانی از غار یافته خرم‌‌آباد کشف شد. این اثر که با یک مته سنگی بسیار ریزی از بالا سوراخ شده و به صورت گردن آویز استفاده می‌شده در حال حاضر در موزه ملی ایران در معرض نمایش قرار دارد و قدمت آن به حدود ۴۰هزار سال پیش یعنی دوره پارینه سنگی میانه برمی‌گردد که این سبقه تاریخی گواه جایگاه تاریخی این هنر اصیل در لرستان است.

میراث آریا - در حال حاضر نیز تولیدات صنایع دستی این استان زبانزد هنردوستان است و این آثار زیبا، متنوع و اصیل علاوه بر مصارف تزیینی و کاربردی به عنوان نمادی از تاریخ، فرهنگ و اصالت سبک زندگی ایرانیان محسوب می‌شوند. در استان لرستان هنرمندان زیادی در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی فعالیت دارند و تنوع این رشته‌ها به ۹۰ رشته زیبا و اصیل می‌رسد.

در همین راستا مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از برگزاری نمایشگاه بین المللی صنایع دستی با حضور پررنگ هنرمندان لرستانی طی ماه گذشته در تهران خبر داد.

عطا حسن‌پور اظهار کرد: در این نمایشگاه تولیدات هنرمندان صنایع‌دستی لرستان در رشته‌های گلیم، جاجیم، ماشته، ورشو، لباس‌های محلی اقوام لر، سفال سرامیک، قلم‌زنی، سوزن‌دوزی، زیورآلات و تولیدات چرمی دست‌دوز در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

او با بیان اینکه معرفی جاذبه‌های گردشگری لرستان و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه از دیگر بخش‌های نمایشگاه بود، افزود: معرفی سوغات لرستان از جمله عسل و شیرینی بلوط نیز در این نمایشگاه در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان تصریح کرد: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران از ۱۷ تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا بود.

عطا حسن‌پور گفت: غرفه لرستان در حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی با حضور ۱۰ هنرمند صنایع‌دستی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان برپا شد.

سرمایه‌گذاری در حوزه صادرات در اولویت لرستان است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار لرستان نیز ضمن تبریک روز جهانی صنایع‌دستی، صادرات تولیدات صنایع‌دستی را از اولویت‌های مهم استان برشمرد.

سیروس ابراهیمی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه صادرات در بخش‌های مختلف از اولویت‌های مهم لرستان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار لرستان یادآور شد: اخیرا نمایشگاهی با حضور ۶۰ کشور و بیش از ۱۲۰۰هیات از تجار و بازرگانان خارجی با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شد و در این نمایشگاه بخشی ار توانمندی‌های استان از جمله تولیدات صنایع‌دستی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان به بازدیدکنندگان ارائه شد.

او ادامه داد: در این نمایشگاه که دارای ۴۰۰ غرفه بود استان لرستان با ۲۱ غرفه شرکت کرده و در این بین، غرفه صنایع‌دستی و‌ گردشگری لرستان، تولیدات فاخر، زیبا و متنوعی را ارائه داد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه نمایشگاه بین‌المللی و صادراتی اکسپو یکی از نمایشگاه‌های معتبر کشور است که چندین سال به علت بیماری کرونا برگزار نشد، ابراز کرد: این نمایشگاه‌ها فرصت بسیار خوبی برای فروش صنایع دستی و انعقاد قراداد بین هنرمندان ما و تجار و بازرگانان خارجی فراهم کرد و قطعا موجب رونق اقتصادی کشور نیز خواهد شد.

درخشش هنرمند زره‌باف لرستانی در هفتمین جشنواره هنرهای سنتی و صنایع‌دستی فجر

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در خصوص سطح کار هنرمندان صنایع‌دستی استان لرستان اظهار کرد: در هفتمین جشنواره هنرهای سنتی و صنایع‌دستی فجر، آیت‌اله گودرزی از هنرمندان صنایع‌دستی لرستان در رشته زره‌بافی موفق به دریافت دیپلم افتخار جشنواره شد.

عطا حسن‌پور ادامه داد: آیت گودرزی صنعتگر رشته زره‌بافی است که از شاخصه‌های مهم آثار او می‌توان به ریزبافت بودن تولیدات این هنرمند اشاره کرد که موجب تمایز از سایر تولیدات این رشته است.

استاد آیت گودرزی نیز در خصوص کسب این افتخار برای جامعه صنایع‌دستی لرستان تشریح کرد: بسیار خرسند و خوشحالم که افتخار داشتم این هنر اصیل و زیبا را زنده نگه دارم. آمادگی دارم برای همه افرادی که به رشته زره‌بافی علاقه دارند، دوره آموزشی برگزار کنم تا این رشته بیش از پیش توسعه و ترویج پیدا کند.

قدمت صنایع دستی لرستان به دوران پارینه سنگی بازمی‌گردد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن تبریک روز جهانی صنایع دستی اظهار کرد: با استناد به کشف صنایع‌دستی دندان نیش گوزن از دوره پارینه سنگی در غار یافته خرم‌آباد، صنایع‌دستی لرستان در سطح جهانی شناخته شده و حرف برای گفتن دارد.

حسن‌پور تاکید کرد: توجه به هنرمندان و توسعه انواع رشته‌های صنایع دستی در اولویت این اداره‌کل قرار دارد و سالانه نمایشگاه‌های استانی و‌کشوری زیادی را برپا می‌کنیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020320309342

برچسب‌ها