گام نویدبخش مهندس ضرغامی در برگزاری نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی الموت گفت: گامی که مهندس ضرغامی و دکتر دارابی برداشتند این نوید را می‌دهد که به صورت گسترده‌تر و عمیق‌تر این کار بزرگ یعنی بزرگداشت مفاخر میراث‌فرهنگی پیش برود.

به گزارش میراث‌‌آریا، حمیده چوبک این رویداد را کار بسیار با ارزشی توصیف کرد و افزود: این رویداد توجه به سرمایه‌های انسانی که در خدمت میراث بوده و بخشی از ارزش‌های میراث‌فرهنگی هستند را نشان می‌دهد.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی الموت افزود: چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی کسانی هستند که هم به میراث ارزش می‌دهند و هم خودشان از میراث‌فرهنگی ارزش می‌گیرند. این یک ارتباط دو طرفه است. بر فرض اگر کسی اکنون به‌عنوان پیشکسوت یا چهره‌های ماندگار انتخاب می‌شود، با توجه به ارزش اثری که روی آن کار کرده است، این فرد ارزش پیدا کرده و چهره ماندگار می‌شود. یعنی فرد از اثری که آن را حفاظت کرده یا روی آن مطالعه و پژوهش انجام داده است، بهره می‌گیرد.

او تصریح کرد: با کاری که فرد روی اثر می‌کند و شناخت ارزش‌ها و اهمیت آن، لایه‌های مختلف کالبدی و معنوی که یک اثر دارد، معرفی می‌شود. با معرفی این اثر و شناخت آن تاجایی که حتی زمینه ثبت جهانی آن فراهم می‌شود، کار بزرگی توسط یک فرد برای ارزش‌گذاری میراث‌فرهنگی، شناسایی و شناخت آن به جامعه انجام می‌شود.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی الموت ادامه داد: از آنجایی که میراث‌فرهنگی جزئی از وجود مردم است و برای همه توده مردم ارزشمند است، کسانی که تلاش کرده‌اند داده‌ها و یافته‌های جدید در حوزه میراث‌فرهنگی ایجاد شود و به دانش و هویت جامعه کمک کند همچنین ارزش‌ها و فرهنگ عمومی را بالا ببرد، مورد توجه جامعه هستند و عموما مردم قدردان چنین افرادی هستند.

او تاکید کرد: مطمئنا در جامعه باید این ارزش‌ها تکرار شود، گفته شود و نسبت به آن یادآوری شود تا ما یکپارچگی هویت ملی و فرهنگی خود را حفظ کنیم و این ارزش‌ها را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

چوبک با اشاره به ارزشمند بودن کار هدفمند و روشمند در دست اجرای وزارت میراث‌فرهنگی، یادآور شد: قطعا برگزاری و انتخاب افراد برای چنین رویدادهایی، شاخصه‌هایی دارد. شاید در تمام دنیا که این کار اتفاق می‎افتد، از همین روش‌ها استفاده کنند. مثلا نام‌گذاری خیابان‌هایی که چهره‌های ماندگار در آن محل سکونت دارند، یکی از این کارهاست.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی الموت ادامه داد: وقتی که از خیابان دکتر آیت‌الله زاده شیرازی در نزدیکی مجلس عبور می‌کنیم، این فرد جزء حافظه روزمره تاریخی مردمی است که همیشه از این گذر رد می‌شود. به نظر من لازم است در کنار اسم این فرد یک لوحی گذاشته شود که او را معرفی کند. شناسنامه این فرد گفته شود که چه کسی بوده و چه خدمتی کرده است.

او اضافه کرد: باید افرادی که در طول تاریخ تاثیرگذار بودند و کسانی که کمک کردند که ما هویتمان حفظ شود مثل نویسندگان، شعرا، هنرمندان، دانشمندان و کسانی که درحوزه میراث‌فرهنگی کار کردند، مرتب نامشان به جامعه گفته شود و تکرار شود. در کوچه و بازار اسمشان آورده شود تا این افراد شناخته شوند. باید به مردم گفت که چه کسانی به آنها کمک کرده‌اند و در شکل‌گیری این فرهنگ و تمدن ۱۰ هزار ساله نقش داشته‌اند.

چوبک یادآور شد: باید خیلی روی این رویداد کار شود. جای کار در این رویداد زیاد است گام‌های زیادی باید برداشته شود اما گام‌های برداشته شده از یک اراده برای شناخت و معرفی ارزش‌های فرهنگی و تاریخی کشور حکایت دارد.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی الموت گفت: حتما یک کمیته و گروه کارشناسی وجود دارد که در زمینه این رویداد کار می‌کند اما باید افراد و شخصیت‌های معرفی شده در این رویداد مستند شوند. این کار ارزشمندی است. کار ارزشمندتر این است که نکوداشت در زمان حیات افراد برگزار شود زیرا بعد از فوت آنها شاید کمی دیر شده باشد.

او اضافه کرد: گامی که آقای ضرغامی و دکتر دارابی برداشتند، این نوید را می‌دهد که به صورت گسترده‌تر و عمیق‌تر این کار بزرگ پیش برود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020322640531

برچسب‌ها