استحکام‌بخشی مسجدجامع دزفول در انتظار تخصیص بودجه

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول با بیان این‌که مرمت مسجدجامع این شهر در دستورکار اداره میراث‌فرهنگی قرار دارد، گفت: در صورت تخصیص اعتبار، در زمان مناسب و به میزان موردنیاز اقدامات مرمتی و استحکام‌بخشی این مسجد آغاز خواهد شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، حمیدرضا خادم اظهار کرد: اداره میراث‌فرهنگی دزفول بر حسب وظایف ذاتی خود، استحکام‌بخشی این مسجد را با همکاری اداره اوقاف در دستورکار قرار داه است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول با اشاره به این که دزفول از شهرستان‌های تاریخی و مهم استان خوزستان است که آثار تاریخی متعددی دارد، یادآوری کرد: مسجد جامع نیز از جمله بناهای شاخص تاریخی شهر است که برای حفاظت هرچه بیشتر از بنای آن هرگونه عملکردی که لازم باشد را اجرایی خواهیم کرد.

او با بیان این‌که با هیئت‌ امنای مسجدجامع هماهنگی‌های لازم انجام شده است، گفت: درصددیم تا کارشناسان میراث‌فرهنگی در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای بررسی وضعیت مرمت و استحکام‌بخشی این مسجد کارهای مطالعاتی را طراحی و اجرا کنند.

خادم عنوان کرد: در صورت تخصیص اعتبار، در زمان مناسب و به میزان موردنیاز اقدامات مرمتی و استحکام‌بخشی این مسجد آغاز خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: استمرار مرمت، برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی به این مسجد تاریخی است و اکنون فقط خواستار تأمین و تخصیص بودجه برای آغاز کار مرمت هستیم که در موضوع مرمت بناهای تاریخی زمان بسیار اهمیت دارد.

اولین و قدیمی‌ترین مسجدی که در دزفول ساخته شده ‌است، مسجد جامع است که در مرکز شهرستان دزفول، در خیابان امام‌خمینی قرار دارد. ساخت این مسجد که به سبک معماری دوره ساسانی است، بین قرن‌های سوم و چهارم هجری قمری صورت گرفته ‌است. البته اختلاف نظراتی وجود دارد و برخی مأخذها تاریخ ساخت مسجدجامع دزفول را سده هفتم هجری قمری می‌دانند.

درکتاب «یادگارهای خوزستان» نوشته ایرج افشار آمده که این مسجد در سدهٔ ۷ و ۱۲ بازسازی شده و ایوان شرقی آن از بناهای دوران صفویه است که در سال ۱۱۱۰ ه‍. ق بنا شده است و سردر و گلدسته‌های آن از قرن ۱۲ است و در ساختن این بنا از شیوه معماری کاخ ایوان کرخه استفاده شده است. مرحوم سیدمحمدعلی امام اتاق شرق مسجد جامع را قدیمی‌ترین قسمت مسجد نوشته‌است که به آن غریب‌خانه هم می‌گویند.

این اثر تاریخی در 29 آذرماه 1316 با شماره 287 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402041001222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha