پایان فاز دوم مرمت بنای تاریخی باغ مزار گرمه خراسان شمالی

سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرمه از پایان فاز دوم عملیات مرمت بنای تاریخی باغ مزار گرمه در این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، وحید محمودی‌فرد با اعلام این خبر گفت: بنای تاریخی باغ مزار گرمه بعد از فاز اول مرمت که در سال ۱۳۹۷ به پایان رسیده بود دچار آسیب‌های جزئی شده بود که باهمت و تلاش میراث‌بانان شهرستان و کارشناسان استان، فاز دوم مرمت آن به پایان رسید.

سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرمه تأکید کرد: این فاز از عملیات مرمت در بنای تاریخی باغ مزار گرمه با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی انجام شد.

محمودی فر افزود: اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون ریال نیز از اعتبارات ملی ۱۴۰۱ برای بهسازی این بنا تخصیص‌ یافته که در مردادماه قرارداد با پیمانکار بسته شده و پروژه آغاز می‌شود تا ان‌شاءالله در سال‌های آینده به‌عنوان یک مکان فرهنگی از آن بهره‌برداری شود.

او گفت: بنای تاریخی باغ مزار گرمه با قدمتی بالغ بر ۸۵۰ سال در مرکز شهر و در بافت تاریخی واقع شده که بر اساس فرم معماری و مقایسه نمونه‌های مشابه به نظر می‌رسد این بنا در دوران ایلخانی و یا تیموری ساخته شده و در دوران صفوی و قاجار نیز توالی کاربری داشته است.

بنای آرامگاهی باغ مزار گرمه در سال 1356 با شماره ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402042402006

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha