قله توچال، انتخاب حرفه ای‌ها/ نزدیک ترین قله به پایتخت

قله توچال، از دیرباز به عنوان جاذبه طبیعی برای آخر هفته کوهنوردان حرفه‌ای تهران به شمار می‌رفت.

میراث آریا: قله‌ای که نزدیک ترین قله به پایتخت محسوب می‌شود و به همین خاطر بسیاری از کوهنوردان این قله را برای صعود خود انتخاب می‌کنند. از این رو مسیرهای مختلفی برای صعود به این قله وجود دارد که هریک شرایط خاص و منحصر به فرد خود را دارند. تجهیز شدن این مسیر به امکانات رفاهی و ایمنی دلیلی شد تا سایر کوهنوردان برای صعود از آن به تهران سفر کنند. قله توچال نزدیک به 4000 متر ارتفاع دارد و مسیرهای صعود به قله به دلیل جمعیت شهری مانند تهران و تردد فراوان، عموما دارای پاکوبهای پهن و با کیفیت برای کوهنوردان است.

بهترین زمان برای صعود

آب و هوای قله توچال در فصول بهار، پاییز و تابستان برای صعود عالی است. توچال معمولا زمستانی سرد و پربرف دارد به طوری که بیشتر مسیرهای صعود از نظر سقوط بهمن خطرناک می‌شوند. با وجودی که مناظر سپید کوهستان، صعود زمستانه به توچال را نیز جذاب می‌سازد اما هوای سرد و شرایط سختی را باید تحمل کنید.

 صعود توچال در اوایل بهار ترکیبی از مناظر زیبای کوهستان و دمای خوب است. در مجموع از اواخر فروردین تا اوایل پاییز صعود به قله توچال ساده تر و دلچسب است اما نیمه دوم بهار متعادل ترین دما وجود دارد ضمن اینکه در بهار چشمه‌ها در بهترین شرایط خود هستند. ضمنا با توجه به وجود تله کابین در مسیر ولنجک حتی گردشگران نیز می توانند د ر12 ماه سال به قله توچال صعود کنند. صعود تابستانه به توچال را از صبح خیلی زود شروع کنید تا با گرم شدن هوا به ارتفاعات رسیده باشید. توجه نمایید که در مسیرهای صعود به قله توچال در روزهای طوفانی زمستان، احتمال گم شدن بسیار زیاد است. بادهای شدید قله توچال نیز معروف هستند. بسیاری از کوهنوردان در مسیر صعود به دلیل گم شدن و یخ زدگی جان خود را از دست داده اند.

وسایل و لوازم ضروری برای صعود

کوله‌پشتی مناسب، کفش کوهنوردی یا طبیعت‌گردی ساقدار با آج مناسب در کف، عینک آفتابی و کلاه نقاب‌دار برای روزهای آفتابی، لباس گرم و تجهیزات زمستانه برای فصول سرد، دوربین عکاسی، دارو و لوازم شخصی، بطری آب، میوه، غذا و تنقلات، کیت امداد و بقای طبیعت گردی، باطری اضافه یا پاوربانک برای گوشی، تمام وسایل لازم برای پیمایش در طبیعت مانند باتوم.

معرفی چند مسیر رایج برای صعود

از چند مسیر می توان به این قله صعود کرد؛ مسیر دربند و شیرپلا، مسیر پارک جمشیدیه و کلکچال ، مسیر ولنجک، مسیر درکه و پناهگاه پلنگچال، مسیر دارآباد، مسیر دره اوسون و مسیر آهار و شکراب، مسیر شهرستانک و مسیر امام زاده داود:

دربند، شیرپلا، سیاهسنگ، قله توچال ( رایج ترین مسیر صعود همین مسیر است)؛

بوستان جمشیدیه، پناهگاه کلکچال، دره پیازچال، قله پیازچال، قله توچال؛

ولنجک، توقفگاه چشمه، ایستگاه دوم تله کابین، ایستگاه پنجم تله کابین، ایستگاه هفتم تله کابین، قله توچال. (این مسیر بیشتر به شکل خاکی است و حدود 17 کیلومتر طول دارد)؛

درکه، پناهگاه پلنگچال، ایستگاه پنجم تله کابین، ایستگاه هفتم تله کابین، قله توچال؛

دارآباد، قله دارآّباد، قله پیازچال، قله توچال؛

دربند، دوراهی اوسون، دره اوسون، جانپناه اسپید کمر، ایستگاه هفتم تله کابین، قله توچال(‌توجه داشته باشید این مسیر، قدیمی ترین مسیر صعود محسوب می‌شود).

مسیر گردشگری توچال (بام تهران): شروع مسیر از ورودی پارکینگ تا ایستگاه یک به دلیل مسطح بودن زمین و وجود امکانات ورزشی و تفریحی مناسب همه گروه های سنی گردشگری است. گاهی تا ایستگاه 2 گردشگران بالا می روند. از این مسیر به بعد مناسب کوهنوردان حرفه‌ای است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402043002474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha