آمادگی میراث‌فرهنگی گلستان برای راه‌اندازی موزه ماهیان خاویاری در جزیره آشوراده

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان در بازدید از جزیره آشوراده بر آمادگی این اداره‌کل برای راه‌اندازی موزه ماهیان خاویاری در این جزیره تأکید کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان،  محمدجواد ساوری روز شنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲ در بازدید از مرکز صید و فرآوری ماهیان خاویاری جزیره آشوراده در غرب استان که با همراهی سید مصطفی عقیلی نژاد مدیریت امور ماهیان خاویاری گلستان انجام شد، گفت: یکی از ظرفیت‌های جزیره آشوراده، مرکز ماهیان خاویاری در جنوب غربی این جزیره است که می‌تواند برای همه گردشگران و بازدیدکنندگان جذاب باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان تأکید کرد: این اداره‌کل آمادگی دارد تا با مشارکت مرکز صید و فرآوری ماهیان خاویاری جزیره آشوراده، راه‌اندازی موزه ماهیان خاویاری در این جزیره را در دستور کار قرار داده و پیگیری‌های لازم را اجرایی کند.

او در ادامه بیان کرد: آثار تاریخی یکی از ویژگی‌های جزیره آشوراده است که می‌تواند در کنار سایر ظرفیت‌های تنها جزیره ایرانی دریای خزر پتانسیلی برای جذب گردشگران به غرب استان گلستان باشد.

ساوری خاطرنشان کرد: از گذشته‌ روستای آشوراده که توسط سیل سال ۱۳۷۲ تخریب شد، تعدادی بنای باارزش باقی‌مانده است که از مهم‌ترین آن می‌توان به قلعه آشوراده با قدمت دوره قاجار یادکرد که در سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: این آمادگی وجود دارد تا برخی بناهای بلااستفاده در جزیره آشوراده پس از تعیین تکلیف، با مشارکت اداره‌کل شیلات به‌عنوان زیرساخت‌های جذب گردشگر در حوزه ماهیان خاویاری استفاده شود.

مدیریت امور ماهیان خاویاری استان گلستان نیز در این بازدید گفت: اکثر بناهای موجود در مرکز صید و فرآوری ماهیان خاویاری جزیره آشوراده نزدیک به ۷۰ سال قدمت تاریخی دارند.

سید مصطفی عقیلی نژاد بیان کرد: می‌توانیم با مشارکت و هم‌افزایی بین بخشی و همچنین ایجاد زیرساخت‌های مناسب و موردنیاز، زمینه بازدید گردشگران و مسافران را از این مرکز فراهم آوریم.

جزیره آشوراده در حوزه سرزمینی شهرستان بندر ترکمن در غرب استان گلستان واقع شده است. این جزیره قبل از وقوع سیل سال ۱۳۷۲ با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه‌وری و ماهیگیری مشغول بودند اما با طغیان رود ولگا در روسیه و وقوع سیلاب این جزیره ایرانی خالی از سکنه شد.

آمادگی میراث‌فرهنگی گلستان برای راه‌اندازی موزه ماهیان خاویاری در جزیره آشوراده

آمادگی میراث‌فرهنگی گلستان برای راه‌اندازی موزه ماهیان خاویاری در جزیره آشوراده

انتهای پیام/

کد خبر 1402050100029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha