شروع فصل چهارم کاوش‌های باستان‌شناسی در غار قلعه‌کرد آوج

چهارمین فصل‌ از کاوش‌های مشترک تیم ایران و فرانسه در غار قلعه‌کرد آوج به سرپرستی مشترک حامد وحدتی‌نسب از دانشگاه تربیت‌مدرس تهران و ژیل بریون از موزه انسان‌شناسی پاریس آغاز شد.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین، حامد وحدتی‌نسب با اشاره به یافته‌های فصول پیش این کاوش‌ها گفت: مهم‌ترین دستاوردهای فصول پیشین کاوش غار قلعه‌کرد، کشف دندان کودک انسان نئاندرتال با قدمت مقدماتی 155هزار سال پیش بود که پس از کالیبره شدن سن­‌ها در آزمایشگاه موزۀ انسان‌شناسی پاریس به 175هزار سال تغییر یافت که این دندان در حال حاضر در موزۀ شهر قزوین برای بازدید عموم به‌معرض نمایش درآمده است.

سرپرست کاوش‌های باستان‌‎شناسی غار قلعه‌کرد اظهار کرد: نتایج آخرین آزمایش‌­های سال‌یابی روی مواد فرهنگی غار قلعه­‌کرد با استفاده از دو روش تشدید چرخش الکترون (ESR) و اورانیوم/توریم حاکی از سن 455هزار سال برای نهشته‌های فرهنگی به‌دست آمده از کاوش‌های فصول پیشین این محوطه است.

او تصریح کرد: شایان توجه است که نهشته‌­های باستانی قرارگرفته در زیر لایه‌­های سال‌یابی شده دارای ضخامت قابل‌توجهی بوده و همین امر حاکی از این است که سن حضور اجداد انسان در این محوطه از عدد 455‌هزار نیز فراتر خواهد رفت.

وحدتی‌نسب خاطرنشان کرد: ره‌یافت فصل چهارم کاوش، نمونه­‌برداری برای سال‌یابی از لایه‌­های زیرین، مطالعه سنت‌های ساخت دست‌­افزارهای سنگی و بازسازی معیشت و دیرین اقلیم محوطه و منطقه است که با تامین اعتبار از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در دست اجراست.  

او افزود: اطلاعاتی که تاکنون از مطالعه مواد فرهنگی، رسوب­‌شناسی، بقایای جانوری و سال‌یابی مطلق غار قلعه‌کرد به‌دست آمده حاکی از این است که این غار محل زیست انواع گروه‌­های انسانی شامل انسان هوشمند، انسان نئاندرتال، انسان هایدلبرگ و انسان راست‌قامت در گستره زمانی حدودا نیم‌میلیون سال پیش تا هزاره­‌های متاخر بوده است.

غار قلعه‌کرد از مهم‌ترین محوطه‌­های پارینه­‌سنگی در ایران و خاورمیانه است که در سنوات گذشته توسط تیم‌های باستان‌شناسی استان قزوین مورد شناسایی و مطالعۀ مقدماتی قرارگرفته بود. نخستین و دومین فصول کاوش این محوطه در سال‌های 1397 و 1398 و فصل سوم با وقفه‌­ای دو ساله در سال 1401 توسط هیئت مشترک ایران و فرانسه انجام شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402051400656

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha