«صنایع‌ کوچک»؛ ستون فقرات اقتصاد کشور/ ایجاد اشتغال‌ و درآمدزایی با حمایت از «صنایع‌دستی»

صنایع‌دستی ایران را می‌توان جزو ممتازترین صنایع در دنیا دانست. هنرصنعتی بی بدیل که ریشه در تاریخ کهن این سرزمین دارد و در عین برخورداری از ریشه تاریخی، از زیبایی و ظرافت خاصی نیز برخوردار است.

میراث‌آریا: صنایع‌دستی که در ایران تولید می‌شود از نظر تنوع تولید جایگاه سوم جهانی را دارد. این در حالی است که ایران در ثبت جهانی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی در دنیا در جایگاه اول قرار دارد. بیش از 2 میلیون نفر در ایران از طریق تولید، عرضه و فروش و صادرات صنایع‌دستی در ایران کسب در آمد می‌کنند که 75 درصد تولیدکنندگان این هنر زیبای ایرانی را بانوان تشکیل می‌دهند.

امروز شنبه 21 مرداد، در تقویم کشورمان روز «صنایع کوچک» نام‌گذاری شده است. صنایع‌دستی که در ایران تولید می‌شود عمدتا صنایع خرد است که با کمترین هزینه و سرمایه‌گذاری و در مکانی کوچک از جمله یکی از اتاق‌های منزل قابلیت اجرا شدن دارد و می‌تواند چرخ معیشت یک خانواده را به حرکت درآورد.

«صنایع‌ کوچک»؛ ستون فقرات اقتصاد کشور/ ایجاد اشتغال‌ و درآمدزایی با حمایت از « صنایع‌دستی»

بی‌شک صنایع کوچک با طیف متنوعی از تولید و ارائه محصولات و خدمات، می‌توانند نقش مهمی در حل مشکلات داشته باشند. همچنین این نوع صنایع، زمینه اشتغال‌زایی را با حداقل سرمایه فراهم می‌کنند.

از سال ۱۳۹۳ هجری شمسی، به مناسبت پنجاهمین سالروز تأسیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و با تصویب شورای فرهنگ عمومی، روز ۲۱ مرداد ماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی به عنوان «روز حمایت از صنایع کوچک» نام‌گذاری شده است تا این روز بهانه‌ای برای قدردانی از زحمات این افراد باشد که با سرمایه بسیار کم، اشتغال‌زایی کرده و پایه‌های اقتصاد کشور را مستحکم کرده‌اند.

نام‌گذاری ۲۱ مرداد ماه در تقویم رسمی، با عنوان گرامی‌داشت صنایع کوچک، بهانه‌ای برای ارج نهادن به ارزش‌های معنوی و اجتماعی این افراد در عرصه اقتصادی است که برای این منظور چالش‌ها و مشکلات این صنف شناسایی شده و فعالان و مسئولان اقتصادی کشور در جهت رفع این مشکلات تمام تلاش خود را به کار بگیرند.

«صنایع‌ کوچک»؛ ستون فقرات اقتصاد کشور/ ایجاد اشتغال‌ و درآمدزایی با حمایت از « صنایع‌دستی»

صنایع کوچک ستون فقرات اقتصاد

صنایع کوچک به دلیل اشتغال‌زایی و درآمدزایی بالا و کمک به توسعه کسب و کار، به عنوان ستون فقرات اقتصاد کشور شناخته می‌شوند که گرامی‌داشت این چنین روزی، فرصت مغتنمی است برای به تصویر کشیدن جایگاه واقعی واحدهای تولیدی و قدردانی از زحمات آنان.

حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط، سبب ایجاد اشتغال، افزایش صادرات و گسترش بازارهای هدف خواهد داشت و پایه‌های کارآفرینی در اقتصاد را تقویت کرده و کشور را به سمت توسعه هرچه بیشتر سوق خواهد داد.

«صنایع‌ کوچک»؛ ستون فقرات اقتصاد کشور/ ایجاد اشتغال‌ و درآمدزایی با حمایت از « صنایع‌دستی»

فروش داخلی و خارجی صنایع‌دستی باید تقویت شود

اما همان طور که گفته شد، صنایع‌دستی ایران نقش مهمی در تولید، اشتغال‌زایی، درآمدزایی و رونق کسب و کار در ایران دارد. برای همین است که در در مجلس و دولت توجه به صنایع‌دستی در دستور کار قرار دارد و در برنامه هفتم توسعه برای اولین بار به موضوع صنایع‌دستی و گردشگری به صورت مجزا و در یک بند اختصاصی پرداخته شده است.

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی از جمله نمایندگانی است که اعتقاد دارد که صنایع‌دستی باید حمایت شود و برای همین می‌گوید: صنایع‌دستی از جمله حوزه‌هایی است که نیازمند توجه هرچه بیشتر است.

نماینده مرودشت و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت حوزه صنایع‌دستی و تقویت توجه‌ها به این حوزه می‌افزاید: مهمترین نکته این است که با وجود ظرفیت‌های بالای صنایع‌دستی ایران در دنیا این حوزه آنچنان که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته و برای تقویت اقتصاد کشور از این صنعت استفاده نشده است.

نماینده مرودشت و پاسارگاد در ادامه می‌گوید: افزایش فروش خصوصا در سطح بین‌المللی و تقویت صادرات یکی از نیارهای اساسی حوزه صنایع‌دستی که باید برای آن برنامه ریزی کرد.

رشیدی کوچی اضافه می‌کند: مجلس در حوزه‌های گوناگون از جمله بیمه هنرمندان صنایع‌دستی می‌تواند هنرمندان را حمایت کند. این در حالی است که مجلس باید کمک کند و زیرساخت‌های قانونی برای فعال‌تر شدن صنایع دستی انجام دهد. از صنایع‌دستی به صورت قطعی حمایت خواهیم کرد.

این نماینده مجلس در ادامه می‌گوید: صنایع‌دستی نباید مغفول واقع شود و توجه‌ها و نگاه‌ها به صنایع‌دستی باید بیش از پیش ارتقا یابد تا شاهد رونق این صنعت باشیم.

رشیدی کوچی خاطرنشان می‌کند: توجه به حوزه صنایع‌دستی می‌تواند باعث ایجاد اشتغال، درآمدزایی و توسعه کسب و کارها در سطح جامعه شود و با توجه به این که ایجاد اشتغال در این حوزه نیازمند سرمایه اندکی است باید در حوزه صنایع‌دستی برنامه ریزی‌ها جدی‌تری انجام شود و از این فرصت به نحو بهتری استفاده کنیم.

«صنایع‌ کوچک»؛ ستون فقرات اقتصاد کشور/ ایجاد اشتغال‌ و درآمدزایی با حمایت از « صنایع‌دستی»

کمک به معیشت مردم با تقویت همکاری‌ها در حوزه صنایع‌دستی

تقویت همکاری‌های دولت و مجلس و توجه به صنایع خرد و کوچک و حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی به طور حتم نتایج ارزشمندی را در کشور به دنبال دارد. اشتغال‌زایی و رفع مشکلات معیشتی مردم یکی از مهمترین نتایج و دستاوردهای تقویت همکاری‌های دولت و مجلس در حوزه صنایع‌دستی است.

فاطمه محمد بیگی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره می‌گوید: به نظر می‌رسد که صنایع‌دستی قابل رقابت با صنایع بزرگی مثل نفت و پتروشیمی است و توجه به حوزه می‌تواند نتایج و آثار پربرکتی را به دنبال داشته باشد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، اظهار می‌کند: با توجه به این که صنایع‌دستی یک هنر خانوادگی است دارای ارزش است. ضمن این که صنایع‌دستی یک هنر تمدنی است و از سرپنجه هنرمندان صنایع‌دستی با تلفیق ذهن‌های بیدار و پرخیال ساخته می‌شود. این حوزه تاثیر زیادی در معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی دارد و حتی در خارج از کشور نیز این تاثیرگذاری وجود دارد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: در تولید صنایع‌دستی از مواد در دسترس استفاده می‌شود. از این رو جزو مشاغل مقرون به صرفه و دارای ارزش افزوده بالایی است و می‌تواند با صنایع بزرگی مثل نفت و پتروشیمی رقابت کند.

او می‌گوید: زنجیره تقاضا، تولید و توزیع صنایع‌دستی باید به صورت یک زنجیره کامل درآید و هنرمندان صنایع‌دستی حمایت شوند تا بازار بزرگی را در سطح جهان برای خود به دست آوریم.

این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: به‌عنوان یک زن باید بگویم که توانمندی‌های فراوانی در بین زنان در حوزه صنایع‌دستی وجود دارد که توجه به این توانمندی‌ها و حمایت از آن‌ها و توانمندسازی بانوان در حوزه صنایع‌دستی می‌تواند مهارت‌آموزی به نسل بعد را رقم بزند و به اقتصاد خانواده کمک کند و تامین معیشت و نیز آسایش خانواده را به دنبال دارد.

محمدبیگی یادآور می‌شود: یکی از برنامه‌های مهم در کشور برنامه هفتم توسعه است به نظر می‌رسد صنایع‌دستی در برنامه هفتم توسعه کمرنگ دیده شده است از این رو در مجلس حتما تلاش خواهیم کرد تا ابعاد حمایت از صنایع‌دستی پررنگ‌تر شود.

او ضافه می‌کند: صنایع‌دستی سازگاری خوبی با اقلیم، سبک زندگی و زیست‌بوم ما دارد و با توجه به ظرفیت‌های موجود در این هنر صنعت از طریق تسهیلات در قالب تبصره 16 و تبصره 18 می‌توانیم هنرمندان صنایع‌دستی خصوصا بانوان را حمایت کنیم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: به طور حتم انتقال فرهنگ وقتی اتفاق می‌افتد که این ارزش‌ها به صورت کاربردی در آید و صنایع‌دستی این امکان را دارد که ارزش‌های ما را به شکل کاربردی انتقال دهد و یکی از ابزار مهم دیپلماسی جمهوری اسلامی به حساب می‌آید.

انتهای پیام/

کد خبر 1402052001048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha