مشگین‌شهر؛ مقصدی متنوع برای گردشگران/ تجربه سفر به تمدن هفت هزار ساله

شهرستان مشگین‌شهر یکی از مقاصد اصلی سفر در استان اردبیل است که در یک دهه اخیر بیشتر از قبل شناخته شده و هرساله گردشگران بسیاری از این شهرستان بازدید می‌کنند، تنوع جاذبه‌های گردشگری در این شهرستان یکی از کم‌نظیرترین موارد است.

میراث آریا: شهرستان مشگین‌شهر یکی از مقاصد اصلی سفر در استان اردبیل است که در یک دهه اخیر در سطح کشور بیشتر از قبل شناخته شده و هرساله گردشگران بسیاری از این شهرستان بازدید می‌کنند. تنوع جاذبه‌های گردشگری در این شهرستان یکی از کم‌نظیرترین موارد است و با سفر به دامنه کوه سبلان می‌توان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، از جاذبه‌های غنی تاریخی، فرهنگی و همچنین تاسیسات گردشگری انسان ساخت بازدید کرد.

مشگین‌شهر با فاصله 90 کیلومتری از مرکز استان اردبیل در شمال کوه سبلان و در ارتفاع حدود 1500 متری قرار دارد و به واسطه نزدیکی به این کوه زیبا از مواهب طبیعی متعددی بهره می‌برد. ییلاقات دامنه سبلان مناظر کم نظیری را پیش روی گردشگران می‌گذارد و رودهای جاری از این کوه در کنار چمشه‌های آبی که از دل زمین خارج می‌شوند اطراف مشگین‌شهر را به باغات گسترده‌ای تبدیل کرده است که انگور و سیب اصلی‌ترین محصول این باغ‌ها هستند.

مشگین‌شهر؛ مقصدی متنوع برای گردشگران/ تجربه سفر به تمدن هفت هزار ساله

طبیعت کم‌نظیر در دامنه سبلان

طبیعت مشگین‌شهر را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین جاذبه گردشگری این منطقه برشمرد. در تابستان‌های داغ سایر نقاط کشور دامنه‌های سبلان روزهای خنکی را تجربه می‌کنند و پدیده‌های طبیعی متعددی که اثر دست زمان است مناظر و منطقه‌های جذابی را در اختیار گردشگران می‌گذارد. با نزدیک شدن به شهرستان مشگین‌شهر این جاذبه‌های طبیعی شروع می‌شوند و به هر سمتی که چشم بگردانید زیبایی‌های طبیعت را خواهید دید.

کوه سبلان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه است که هرساله نظر گردشگران و کوهنوردان بسیاری را به خود جلب می‌کند، فصل تابستان و به ویژه مردادماه فصل صعود به سبلان است و در این روزها اگر از مسیر آبگرم شابیل به سمت پناهگاه حرکت کنید با گروه‌های کوهنوری متعددی روبرو خواهید شد که یا عزم صعود کرده‌اند و یا پس از فتح قله در مسیر بازگشت قرار دارند.

علاوه بر این، طبیعت و پدیده‌های طبیعی دامنه‌های کوه نیز جاذبه‌های ویژه‌ای را در اختیار گردشگران می‌گذارد که بسیاری از افراد این جاذبه‌ها را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. چشمه‌های آبگرم متعددی که از دل کوه بیرون می‌آیند و در استخرها و مجموعه‌های آبدرمانی مدرن پذیرای گردشگران هستند یکی از مهم‌ترین مواردی است که در سفر به مشگین‌شهر نباید از آنها غافل شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مشگین‌شهر می‌گوید: مناطق نمونه گردشگری متعددی در مشگین‌شهر وجود دارد که با توجه به ظرفیت‌های طبیعی و مناظر سحرانگیز در فصول مختلف، به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان میزبان گردشگران هستند، از جمله این موارد می‌توان به مناطق نمونه گردشگری شیروان دره‌سی، شابیل، قینرجه، قوتور سویی و منطقه نمونه گردشگری خیاو تا گردولی اشاره کرد.

ایمانعلی ایمانی اضافه می‌کند: ییلاق عشایر در دامنه کوه سبلان، سایت پرواز پاراگلایدر، پارک جنگلی، آبشار گور گور، آت گولی، روستاهای هدف گردشگری اونار و موئیل، باغات میوه به ویژه سیب و تاکستان‌های انگور از جمله مواهب طبیعی هستند که گردشگران در سفر به مشگین‌شهر می‌توانند از آنها بازدید کنند و برای چند روز زندگی در دل طبیعت را تجربه کنند.

مشگین‌شهر؛ مقصدی متنوع برای گردشگران/ تجربه سفر به تمدن هفت هزار ساله

جاذبه‌های تاریخی و اهمیت مشگین‌شهر

شهرستان مشگین‌شهر از منظر تاریخی یکی از مناطق مهم استان و کشور به شمار می‌رود، این شهرستان با داشتن بیش از 250 محوطه تاریخی، باستانی و اماکن متبرکه ثبت شده در فهرست آثار ملی یکی از شهرستان‌های تاریخی استان اردبیل است و آثار کشف شده و به جای مانده در این شهرستان از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

در مسیر سفر به مشگین‌شهر از سمت مرکز استان اردبیل بازدید از پایگاه ملی محوطه باستانی «شهر یئری» یکی از مهم‌ترین پیشنهادات به گردشگران است. پایگاه ملی شهر یئری محوطه‌ای باستانی با قدمت ۹ هزار ساله است که سنگ افراشته‌های آن شُهرتی جهانی دارند. این سنگ افراشته‌ها با اشکال انسانی بدون دهان راز و رمزهای تاریخ را در سینه خود حمل می‌کنند و یک جاذبه مهم برای علاقمندان به میراث‌فرهنگی محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل درمورد این پایگاه ملی می‌گوید: محوطه باستانی شهر یئری یکی از دو پایگاه ملی موجود در استان اردبیل است که قدمت تاریخی بالایی دارد و می‌تواند یکی از جاذبه‌های ویژه حوزه باستان‌شناسی باشد.

حسن محمدی ادیب ادامه می‌دهد: پروژه ساماندهی پایگاه ملی شهریئری از سال‌های قبل آغاز شده بود و فاز نهایی آن در ماه‌های اخیر اجرا شد که در نتیجه آن در حال حاضر این پروژه به اتمام رسیده و شرایط مناسبی جهت حفاظت و بازدید علاقمندان از این محوطه باستانی وجود دارد.

علاوه بر این جاذبه‌های تاریخی متعدد دیگری نیز در مشگین‌شهر وجود دارد که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند، بقعه شیخ حیدر در مرکز شهر یکی از نمادهای تاریخی و معماری استان اردبیل است که با وجود بازارچه‌های صنایع‌دستی و واحدهای خدماتی و رفاهی در اطراف خود یکی از انتخاب‌های گردشگران در مشگین‌شهر برای بازدید است.

قلعه قهقهه، کهنه قلعه، غارهای تاریخی دست کند بنه‌لر، قلعه‌های تاریخی اُنار و دیو، کاروانسرای قانلی بولاغ، مقبره سید سلیمان، قلعه ارشق، امام‌زاده سید ابراهیم، قلعه بربر و ده‌ها اثر تاریخی دیگر انتخاب‌های متعدد و متنوعی را در سفر به شهرستان مشگین‌شهر پیش روی علاقمندان به میراث‌فرهنگی قرار می‌دهد.

مشگین‌شهر؛ مقصدی متنوع برای گردشگران/ تجربه سفر به تمدن هفت هزار ساله

تاسیسات مدرن و جاذبه‌های جدید

در سال‌های اخیر و با توجه بیشتر گردشگران به شهرستان مشگین‌شهر تاسیسات و مجموعه‌های گردشگری جدیدی در این شهرستان احداث شده‌اند که خود به تنهایی عامل مهمی برای جذب گردشگران بیشتر محسوب می‌شوند. پل معلق مشگین شهر یکی از این نمونه‌ها است که در زمان تاسیس اولین پل معلق استان اردبیل بود. این پل به طول 365 متر طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه محسوب می‌شود که بر روی رودخانه خیاو چایی قرار گرفته و از کف رودخانه 80 متر ارتفاع دارد و مناظر کم نظیری را در دیدرس گردشگران قرار می‌دهد.

پل معلق مشگین شهر بخشی از مجموعه گردشگری خیاو تا گیردولی است و علاوه بر پل معلق سایر تاسیسات و امکانات مثل زیپ‌لاین، پل معلق چوبی، واحدهای اقامتی، بازارچه صنایع‌دستی نیز در این مجموعه قرار دارند. واحدهای بومگردی نیز یکی از جاذبه‌های مشگین‌شهر در دل طبیعت هستند که بسیاری از گردشگران این واحدها را برای اقامت خود انتخاب می‌کنند و می‌توانند تجربه متفاوتی را رقم بزنند.

همچنین با توجه به وجود چشمه‌های آب گرم متعدد در شهرستان مشگین‌شهر، در سال‌های اخیر مجتمع‌های مدرن آبدرمانی متعددی به ویژه در دامنه کوه سبلان شکل گرفته‌اند که گردشگران ورودی به این شهرستان می‌توانند از این مجتمع‌های آبدرمانی استفاده کنند.

مشگین‌شهر؛ مقصدی متنوع برای گردشگران/ تجربه سفر به تمدن هفت هزار ساله

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مشگین‌شهر می‌گوید: شهرستان مشگین‌شهر در حال حاضر 15 چشمه آبگرم و مجتمع آبدرمانی فعال دارد که برخی از آنها به شکل سنتی و برخی دیگر نیز در قالب مجتمع‌های مدرن و با امکانات متنوع پذیرای گردشگران هستند.

مواردی که تا کنون ذکر شد تنها بخشی از جاذبه‌های متنوع گردشگری شهرستان مشگین‌شهر هستند که در کنار خوراکی‌های بومی و سنتی، مزرعه‌های گردشگری و صنایع‌دستی متنوع این منطقه طیف رنگارنگی از هر آنچه که یک سفر می‌تواند در اختیار گردشگر بگذارد را به همراه دارند. مواردی که ذکر آنها در یک گزارش به صورت مکتوب کافی نیست و لازم است که چمدان سفر را به مقصد مشگین‌شهر بست تا تجربه‌ای تازه اندوخت.

انتهای پیام/

کد خبر 1402052701497

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha