مطالبات زنان کارمند از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

به بهانه‌ ۴ شهریور؛ روز کارمند، گریزی داشته باشیم بر مطالبات کارکنان زن وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در زمینه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت.

پروین حلاج رضایی قاسم آبادی، کارشناس ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان نوشت: در جامعه امروزی، داشتن فرزند در نهاد خانواده و جمعیت جوان در جامعه یک هنجار ارزشمند است؛ به شکلی که مطابق پیمایش‌های ملی خانواده، نگرش مردم نسبت به فرزندآوری در قیاس با دهه‌های گذشته بیشتر شده است، به گونه‌ای که در سال 1398 بیش از 40 درصد از مردم اعلام کردند که تمایل به داشتن حداقل 4 فرزند دارند. همچنین رشد جمعیت به کمترین میزان خود در یک قرن اخیر رسیده است که زنگ خطری جدی برای نهاد خانواده و نظامات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... به شمار می‌آید؛ به نحوی که طبق برآوردهای بین‌المللی ایران تا 20 سال آینده جزو پیرترین کشورهای جهان خواهد بود.

در راستای توجه به این موضوع مهم و افزایش جمعیت کشور، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با هدف افزایش نرخ باروری کلی به بیش از سطح جانشینی و ارتقای شاخص‌های کیفی در راستای تحقق سیاست‌های کلی جمعیت با حمایت از گروه‌های هدفی نظیر خانواده‌های دارای حداقل سه فرزند، تولدهای جدید، زوجین نابارور، زنان باردار و مادران دارای فرزند زیر 2 سال سن تصویب شد.

قانون "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" قانونی جامع در جهت حمایت از خانواده و ترغیب فرزندآوری است و با توجه به اینکه به مدت هفت سال در کشور به‌ صورت آزمایشی اجرا می‌شود این امکان برای قانون‌گذار و دولت فراهم است که نواقص و محدودیت‌های قانون را پایش و اصلاح کنند. این قانون واجد نکات مثبتی برای مادران شاغل است که دستگاه‌های دولتی مکلف به اجرای آن شده‌اند و با پیگیری و نظارت دفتر امور زنان و خانواده وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی برای بانوان شاغل این وزارتخانه قابل اجرا خواهد شد.

در ماده ١٧ قانون مدت مرخصی زایمان با پرداختی حقوق و فوق‌العاده‌های مرتبط ۹ ماه است و در صورت درخواست مادر تا دو ماه در ماه‌های پایانی بارداری مرخصی افزایش می‌یابد و مرخصی مزبور برای تولد دوقلو و تعداد بیشتر، ۱۲ ماه خواهد بود. همچنین در بند «ت»  ماده ۱۷ این قانون تأکید شده است؛ مادران شاغلی که از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون یاد شده فرزند یا فرزندانی به دنیا آورند، به ازای هر فرزند، می‌توانند از یک تا یک و نیم سال کاهش در سن بازنشستگی برخوردار شوند، همچنین برای تمامی مستخدمین که صاحب فرزند سوم تا پنجم می‌شوند نیز معادل یک سال به افزایش سنواتی مستخدم به ازای هر فرزند، اعمال می‌شود. علاوه بر اعطای دورکاری به درخواست مادران باردار، دورکاری حداقل به مدت ۴ ماه در دوران بارداری لازم الاجراء است. در ماده 20 قانون مزبور وزارتخانه  مکلف است در روز ملی جمعیت، کارکنانی که در یک سال گذشته، ازدواج کرده و یا دارای فرزند شده اند را مورد تشویق قرار دهد.

یک از بندهای این قانون که مربوط به دستگاه‌های اجرایی کشور است، تامین فضای مناسب رفع نیاز نوزاد، کودک و مادر باردار جهت استراحت، شیردهی و نگهداری کودک در همه اماکن عمومی، خدماتی و آموزشی تحت اختیار یا نظارت خود است. در تبصره 1 ماده 22 این قانون آمده است تهیه ضوابط و استانداردهای فضای مناسب رفع نیاز نوزاد، کودک و مادر باردار جهت استراحت، شیردهی و نگهداری کودک در همه اماکن عمومی، خدماتی و آموزشی تحت اختیار یا نظارت دستگاهها با رعایت نظامنامه پیوست فرهنگی طرح‌های مهم و کلان کشور باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین در تبصره 3 آن نیز اشاره شده است که همه دستگاه‌ها با مشارکت بخش خصوصی و یا به صورت خرید خدمات، نسبت به تأمین مهدکودک برای نگهداری کودکان مادران شاغل در همان دستگاه اقدام کنند.  در ماده 28 قانون به تکلیف وزارتخانه در مورد برگزاری دوره های آموزشی به منظور آگاهی‌بخشی نسبت به وجوه مثبت و ارزشمند ازدواج به هنگام  آموزش مهارت‌های دوران ازدواج، فرزندآوری، آثار منفی کم فرزندی در خانواده و کاهش رشد جمعیت در جامعه، حرمت سقط جنین، نهادینه کردن هنجارهای صیانت از تحکیم خانواده اشاره شده است.

با توجه به تاثیر اقدامات صورت گرفته در زمینه اجرای قانون در ارزیابی عملکرد وزارتخانه در طرح جشنواره شهید رجائی بسی شایسته است در این زمینه کمر همت بندیم و به کمک هم پاسخ مطالبات به حق زنان کارمند وزارتخانه داده شود.

امید آن که عرصه خدمتگزاری را قدر نهاده و از این توفیق به نحو شایسته در راستای خدمت‌رسانی به آنان بهره‌مند شویم.

هر آن کس خدمت جانان به جان کرد     به گیتی نام خود را جاودان کرد

انتهای پیام/

کد خبر 1402060400250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha