پایان مرمت حسینیه تاریخی جلال‌آباد اشکذر

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اشکذر از پایان مرمت حسینیه تاریخی جلال‌آباد در این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، مهدی جمالیان با اعلام این خبر گفت: قدمت این حسینیه که در روستای جلال‌آباد واقع در بخش رستاق شهرستان اشکذر قرار دارد، با توجه به نوع معماری، به دوره قاجار می‌رسد.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اشکذر با اشاره به اینکه مصالح به‌کاررفته در این بنا خشت خام است، افزود: این حسینیه دارای پلانی چهارضلعی و یک طبقه است که دو ورودی در جبهه‌های شمالی و جنوبی با پوشش سقف طاق جناغی دارد و طرفین ورودی‌ها دو صفه با نمای آجر مشاهده می‌شود.

جمالیان با اشاره به اینکه جبهه شرقی حسینیه دارای سه صفه است، ادامه داد: در سمت غرب بنا نیز سه صفه دیگر وجود دارد که نسبت به صفه های جبهه شرقی بزرگ‌تر هستند؛ در دو طرف جبهه‌های شمال و جنوب نیز هر کدام دو صفه قرارگرفته که پوشش سقف صفه ها ضربی است و در وسط حسینیه کلکی 8 وجهی به چشم می‌خورد.

جمالیان اضافه کرد: به منظور حفظ و مرمت اضطراری حسینیه قدیمی روستای جلال‌آباد، عملیات مرمتی شامل سبک سازی پشت‌بام، کاه‌گل و آجر فرش پشت‌بام، اجرای ناودان‌ها، اجرای شرفی وکاهگل بدنه و مرمت سر درب ورودی انجام شد.

این حسینیه به شماره 32803 در تاریخ 20/3/1398 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پایان مرمت حسینیه تاریخی جلال‌آباد اشکذر

انتهای پیام/

کد خبر 1402061100753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha