مرمت آرامستان جوی هرهر شهر میراث جهانی یزد

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد از مرمت و ساماندهی آرامستان تاریخی جوی هرهر شهر میراث جهانی یزد خبر داد.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، روز پنجشنبه 16 شهرویرماه سال جاری عبدالمجید شاکری شمسی با اعلام این خبر گفت: مرمت و ساماندهی آرامستان تاریخی جوی هرهر این شهر میراث جهانی با اعتباری بالغ بر 18 میلیارد ریال در دستور کار حوزه معاونت میراث‌فرهنگی استان یزد قرار گرفته است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مهم‌ترین اقدامات مرمتی این آرامستان را مرمت پشت بام ها، نماسازی و ساماندهی قبور عنوان کرد.

شاکری شمسی با بیان اینکه آرامستان جوی هرهر به‌عنوان یکی از قدیمی ترین قبرستان‌های شهر یزد به شمار می‌رود و در این قبرستان اموات مسلمانان مدفون شده اند، ادامه داد: قبرستان مسلمانان شامل دو قطعه زمین در امتداد یکدیگر واقع‌شده که دورتادور آن را اتاق هایی ایوانی شکل با سقف هایی با قوس هلالی دربرگرفته و داخل اتاق‌ها قبوری مربوط به دوره قاجار و پهلوی مشاهده می‌شود.

او با اشاره به اینکه در این قبرستان، بناهای آرامگاهی متعلق به صد عالم دینی و بقیه اشخاص سرشناس علمی، فرهنگی و اقتصادی با سنگ‌های قبر بسیار زیبا و چشم‌نواز مشاهده می‌شود، اضافه کرد: برخی از این بناهای آرامگاهی کلاه‌فرنگی و پلانی مربع شکل دارند.

اثر فرهنگی-تاریخی قبرستان جوی هرهر به شماره 33132 در سال 1399 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مرمت آرامستان جوی هرهر شهر میراث جهانی یزد

مرمت آرامستان جوی هرهر شهر میراث جهانی یزد

انتهای پیام/

کد خبر 1402061601035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha