برگزاری باشکوه آیین‌های عزاداری آخر ماه صفر در قم/ نمایش میراث ناملموس مرتبط با محرم و صفر

معاون فرهنگی اجتماعی و زیارت استانداری قم گفت: با پیش‌بینی‌های انجام شده در ابعاد مختلف استقبال و اسکان از زائران، استان قم آماده برگزاری باشکوه و پرشور آیین‌های سوگواری آخر ماه صفر درسالروز رحلت نبی مکرم اسلام(ص) ، امام حسن مجتبی (ع)‌و امام رضا(ع) است.

به‌گزارش‌ میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم،  ابوالقاسم مقیمی امروز دوشنبه 20 شهریور 1402 در جلسه ستاد تسهیلات سفر استان قم، افزود: تسهیل در حمل‌ونقل، اسکان و رفع نیازهای عمومی از مباحث مهم ستاد تسهیلات سفر قم در خصوص ایام سوگواری پایانی ماه صفر است.

اوعنوان کرد: یکی از نیازها و انتظارات مهم از شهرداری قم بخصوص در ایام برگزاری مناسبت‌های ملی و مذهبی در ایجاد حلقه اتصال سیستم حمل‌ونقل برون شهری و درون شهری و ایستگاه‌های راه‌آهن در جابه‌جایی زائران است.

مقیمی ادامه داد: یکی دیگر از نیازهای مهم این استان در برگزاری مناسبت‌های ملی و مذهبی، استقرار ایستگاه‌های تاکسی به مقصد ایستگاه راه آهن محمدیه در کنار تشدید در نظارت‌های میدانی است.

او اهمیت فعالیت اتوبوس شبانه در قم را مورد توجه قرار داد و گفت: فعالیت اتوبوس شبانه در قم بخصوص در جابه‌جایی زائران بین حرم مطهر تا مسجد مقدس جمکران، ضرورت دارد.

معاون فرهنگی اجتماعی و زیارت استانداری قم ادامه داد: باتوجه به ادامه موج بازگشت زائران اربعین بخصوص زائران غیرایرانی و حضور آنها در شهر مقدس قم، باید آمادگی قرارگاه اربعین بخصوص بقاع متبرکه در اسکان زائران ادامه داشته باشد.

مقیمی تاکید کرد: با توجه به استمرار حضور زائران بخصوص زائران غیرایرانی در قم، فعالیت‌های قرارگاه مردمی اربعین قم در امامزاده جمال(ع) تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت‌.

معاون فرهنگی اجتماعی و زیارت استانداری قم ادامه داد: باتوجه به تعطیلی پایان هفته جاری و حضور گسترده زائران در قم، پیش‌بینی‌هایی در خصوص فعالیت پردامنه اصناف بخصوص نانوایی‌های پیرامون حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران اندیشیده شده‌است.

مقیمی با بیان اینکه حمایت از گروه‌های مردمی جزو رویکردهای اصلی قم در برگزاری مناسبت‌های مذهبی است، یادآور: مشارکت گروه‌های مردمی نقش برجسته‌ای در ارتقای خدمت‌رسانی به زائران و مسافران دارد.

او تصریح کرد: یکی از آسیب‌های گذشته قم در برگزاری مناسبت‌های ملی و مذهبی، سوءاستفاده برخی از واحدهای خدماتی و تجاری از حضور پرشور زائران و افزایش بهای خدمات است که این مشکل باید با تشدید نظارت‌ها مدیریت شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قرارگیری در آستانه بازگشایی سال تحصیلی جدید مدارس، گفت: تاکسی‌ها در اولویت سرویس مدارس هستند همچنین تا قبل بازگشایی مدارس باید نظارت‌های بهداشتی از وضعیت مدارس با قدرت دنبال شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062001239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha